Vanskelig, nesten umulig å sammenligne, men det føles likevel mer riktig for en Arbeiderparti-mann som meg å holde en knapp på politikken som Spanias statsminister Pedro Sanchez fører versus Norges statsminister, Jonas Gahr Støre.
Begge regjeringssjefer sprunget ut fra sine respektive Arbeiderpartier.
Spania innførte raskere og en bedre strømstøtte enn Norge, de hadde gode rabatter på drivstoff en lang periode for å motvirke prisoppgangen og ikke minst har de innført gradert moms på matvarer. Flere basisprodukter i handlekurven er satt til null. Det har gitt lavere inflasjon og billigere matvarer.
Store ulikhet
Mens Spania er et stort land med en betydelig økonomi, har Norge en liten økonomi og landet har kun seks millioner innbyggere. Utgangspunktet er altså vidt forskjellig, men Norge har ingen statsgjeld. Spania drukner i denne type gjeld. Her er det altså store ulikheter landene imellom på flere områder.
Bakgrunnen for denne kommentaren, dukket opp da det ble kjent at Spanias regjering skal satse 40 millioner euro på elsykler. Den fornuftige ideen, burde Støre gripe begjæring i det kommende norske Statsbudsjettet.
20 millioner av de 40, skal brukes til å subsidiere prisene. Flere skal få råd til å kjøpe en moderne, effektiv og miljøvennlig sykkel.
«Det å satse på 40 millioner euro
på elsykler er fornuftig»
Bedre og billigere
De andre 20 millionene euro, er planlagt brukt for å gi et bedre og billigere tilbud på utleie-elsykler. Byer som allerede har utleiesykkeltilbud skal gjøre prisen lavere, mens andre byer skal få hjelp til innkjøp av elsykler.
-Vi skal ha et sterkt miljø- og helseengasjement og derfor satser vi på elsykler, sier Spanias statsminister, Pedro Sanches.
Miljø og folkehelse
I dag sykler 35 prosent av Spanias befolkning regelmessig. Målet er minst å komme opp i 50 prosent i løpet av kort tid. I Norge er sykkelandelen på 25 prosent.
Elsykler handler om miljø og folkehelse. Ved å sykle sparer man naturen for utslipp og kondisjonen blir bedre. En typisk vinn-vinn-situasjon.
Ingen fingerfølelse
I Norge fremmet Miljøpartiet De Grønne og Syklistenes Landsforbund for en tid tilbake forslag om å gi støtte til kjøp av elsykkel. Enova kontret og ga heller støtte til mopedbiler og el-motorsykler. Den norske regjeringen satt tafatt og så på i stedet for å kaste seg på en grønn bølge, som alle mer eller mindre ville ha støttet opp om.
Fingerfølelse for hverdagspolitikk, har i hvert fall ikke Jonas Gahr Støre og hans finansministerkollega, Trygve Slagsvold Vedum. Heia Sanchez!