Sol og varme er trekkplastre for spansk turisme, men hetebølgene og klimaendringene skaper også utfordringer for solas land.
Kommentar Jon Henriksen
En helt ny studie., viser nemlig at næringslivet i Spania mister omsetning i takt med at temperaturene stiger mye. Mange turister liker ikke hetebølger. Det er kun apotekene i Spania som tjener på at gradestokken viser 30 eller mer. Folk skal ha solkrem, after sun og smertestillende medisiner for solbrenthet.
Turistene har gradvis begynt å legge igjen mer penger i områder der sommeren ikke er glohett. Det er snakk om 0,12 prosent mindre forbruk per grad over 25 grader. Supermarkeder, restauranter, transportnæringen og andre tilbud, melder om nedgang på ekstra varme dager.
Bakgrunnstallene er hentet inn av CaixaBank.
Framtidsprognosene for Spania del kan på sikt også virke foruroligende. I første omgang vil destinasjonene rundt Middelhavskysten lide.
Turistene vil velge andre deler av Spania, for eksempel nord og vest, der varmen ikke er så påtrengende i sommerhalvåret. I et lengre perspektiv, kan turistene vende Spania ryggen i juni, juli og august. De velger heller Skandinavia, Tyskland eller Polen.
Dette bildet er turistkommunene i Spania både opptatt av og klar over. Av den grunn er begrepet «blå turisme» etablert. Det handler om å prioritere aktivitet knyttet til havet og kysten i langt større grad enn i dag.
«Turismen i Spania har flere utfordringer,
og derfor er blå turisme etablert»
I tillegg er et viktig å bruke hele året og unngå de største sesongsvingningene. I mange kystkommuner, som Benidorm, Alicante og Malaga for å nevne noen av svært mange, mangedobles innbyggertallet i sommermånedene. Høsten, vinter og våren er mer stille. Det å kunne markedsføre og skape muligheter vinterstid, er en mulighet som i større grad debatteres og bør utvikles.
Den nasjonale turismen må heller ikke glemmes. Internasjonalt reiseliv, må gå hånd i hånd med at spanjolene selv reiser på ferie i eget land til alle årstider. Det kan føre til en jevnere strøm av turister.
Samtidig må man finne den rette balansen mellom kvalitetsturisme og masseturisme. Over tid er fet ikke bæredyktig at horder av turister bruker natur og byene uhemmet. Turismen er særdeles viktig for Spania, men de ansvarlige må ha mange tanker i hodet samtidig. Det å drive ensidig likt i dag, vil ikke nytte over tid.
Temaet var oppe ved flere anledninger på den store reiselivsmessa FITUR i Madrid nylig. Det er et synlig bevis for at bransjen er opptatt av saken. Spørsmålet er hvorvidt man likevel ønsker, og ikke minst makter, å foreta de nødvendige justeringene som må til etter hvert.
Foto: -Turisme og reiseliv er særdeles viktig, men skal bransjen være bæredyktig over tid, må endringer foretas, skriver ansvarlig redaktør i SPANIA I DAG, Jon Henriksen i denne kommentarartikkelen.