Spansk politi og trafikkdirektoratet, DGT, har intensivert kontrollen i trafikken med siktemål å få flere av bilistene til å bruke sikkerhetsbeltet.
Det er nemlig stadig vekk altfor mange som ikke tar seg bryet verdt med å spenne på seg beltet i bilen, eller bussen.
Under siste kontroll i Spania ble 377 605 kjøretøy kontrollert. Det viste seg at 4 446 ble tatt for ikke å bruke sikkerhetsbelte. 75, 6 prosent av de som ble stoppet kjørte på landeveiene, altså ikke på motorveiene. Det er spesielt trist med tanke på at åtte av ti dødsfall i den spanske trafikken skjer nettopp på slike landlige veistrekninger.
800 personer i bil bruker ikke sikkerhetsbelte hver eneste dag året rundt. 200 euro er normalboten i Spania for å slurve med sikkerhetsbelte. I tillegg får du tre prikker i førerkortet. Boten kunne med hell vært høyere. 105 996 belte-bøter ble skrevet ut i Spania i 2022.
I tillegg er det mest oppsiktsvekkende at sjåførene ikke sikrer sine medpassasjerer – spesielt barna. Det at man selv ikke benytter sikkerhetsbelte selv, er en sak for seg. et er mer alvorlig at man lar barna sitte usikret.
262 barn satt uten sikring i 2022. De hadde enten ikke belte på eller satt ikke i barnestol. 62 av barna satt i forsetet. Ved forrige storkontroll ble 189 barn registrert som usikret, så problemet er økende.
«Straffen for å slurve med
bilbeltet kunne vært strengere»
Det er grunn til å presisere for våre lesere at barn, som er lavere enn 135 centimeter, skal sitte fastspent i et sete som er tilpasset størrelse og alder. Er barnet større, skal de sitte fastspent i baksetet.
Allerede på slutten av 1970-tallet kom de første påbudene om å bruke sikkerhetsbeltene i bilene. Volvo var for øvrig blant de første som hadde slike sikkerhetsanordninger i sine biler. Det må legeattest til for å slippe unna sikkerhetsbeltekravet.
Bruk av sikkerhetsbelte reduserer faren for å bli drept med 40-50 prosent. Uten sikkerhetssele tilsvarer en kollisjon et fall på 10 meter ved 50 kilometer i timen, 19 meter ved 70 kilometer i timen og hele 32 meter ved en fart på 90 kilometer i timen. Disse tallene illustrerer viktigheten av å bruke sikkerhetsbelte når man kjører bil.
Lovverket har blitt utvidet de siste par årene. Nå skal også busspassasjerer bruke sikkerhetsbelte. Ellers vanker det gebyr.
Dagens bilmodeller gir fra seg en ganske kraftig lyd om du ikke tar på deg sikkerhetsbelte. Denne lyden kobler enkelte fra, slik at man kan kjøre bil uten belte og uten forstyrrelser i noen minutter. Det forteller også hvor likeglade bilistene er.
Det skulle være unødvendig å minne våre lesere om viktigheten av å benytte seg setebeltet i bil, men vi føler likevel at det er på sin plass.
Konsekvensene ved å la være og ikke bruke belte kan være enorme ved en ulykke. Ikke bare for deg selv, men også for dine medpassasjerer. Oppfordringen er altså krystallklar: Sikkerhetsbelte må tas på i bilen og bussen – akkurat som du gjør når du sitter i et fly.
Da er det ingen som lar være.