De spanske trafikkmyndighetene Dirección General de Tráfico (DGT) planlegger å innføre en rekke endringer når det gjelder førerprøven. Dette kommer fram av et kongelig dekret som innebærer drastiske endringer for Reglamento General de Conductores.
De nye reglene trer i kraft 1.juli 2019 og inneholder endringer blant annet når det gjelder aldersgrenser og bruk av teknologi.
Bilsertifikatet mer verdt
Førerkort i klasse B, altså førerkort for bil, vil nå kunne benyttes for bruk av flere kjøretøy. Så lenge man har hatt førerkort i to år er det fra sommeren 2019 tillatt å betjene kjøretøy med en vekt på mellom 3.500 og 4.250 kilo.
Innfører obligatoriske kurs
Fra neste år vil det være obligatorisk å gjennomgå et opplæringskurs på åtte timer uansett hvilket førerkort det gjelder. Det nye kurset tar for seg svake trafikanter som fotgjengere, syklister og motorsykler. Tema for kurset er risikofaktorer som dop, høy hastighet og alkohol. Kurset vil også forsøke å bedre bruken av sikkerhetssystemer som belter, hjelmer og ulike systemer for å sikre barn i kjøretøy.
Ansikt til ansikt med trafikkofre
DGT sier at målsettingen er å gjøre førerne oppmerksomme på de alvorlige konsekvensene av trafikkulykker og ansvaret som ligger hos bilførerne. Kursdeltakerne vil blant annet få høre historiene til de som har vært utsatt for trafikkuhell.
Økt ventetid
Ved stryk på eksamen innføres en økning i den pålagte ventetide før man kan gå opp til ny prøve. Aspirantene må vente i minimum 15 dager før de kan gå opp til eksamen nummer to. Dersom man feiler også på den andre eksamen må man vente i ytterligere 30 dager før man kan gå opp til ny eksamen. Mellom hver eksamen er dessuten kjøreskoleelevene pålagt å ta fem kjøretimer.
Vanskeligere eksamen
Tiden tilgjengelig under eksamen utvides. Årsaken til dette er det innføres bruk av video under spørsmålene på teorieksamen, som blir vanskeligere ved at det kun aksepters 10 prosent feil svar.
Påbud om godkjente klær for motorsyklister
Under oppkjøringsprøven til A1 og A2 må aspirantene møte opp utstyrt med en godkjent hjelm, hansker, jakke, bukser og støvler for å kjøre motorsykkel. Under den praktiske delen av motorsykkellappen vil det tillates bruk av GPS dersom det ikke er mulig å motta instruksjoner via intercom.
Videre, innfører DGT et obligatorisk kurs på totalt sekstimer for førerkort i klassene AM, A1 og A2. Her vil bli diskutert. Under kurset vil det bli fokusert på blant annet risikofaktorer rundt mopeder og motorsykler, kjøreteknikker og sikkerhet.
Nedjusterer minimumsalderen
Innehavere av Certificado de Aptitud Profesional (CAP), en helse-, syns og hørselssjekk, som er over 18 år kan ta førerkort i klassene C, D, D1, C+E, D+E og D1+E. For enkelte av klassene nedjusteres aldersgrensen fra 24 år til 21 år sommeren 2019.









