-Flere og flere nordmenn satser på business i Spania. Det forteller at man har klokketro på at spansk økonomi er i bedring, men det trengs pågangsmot, kapital og ikke minst stayerevne for å lykkes i det spanske markedet, skriver ansvarlig redaktør i SPANIA I DAG, Jon Henriksen i denne kommentarartikkelen.
Spansk økonomi er ikke friskmeldt, men pilene peker den rette veien. Ikke minst er det gledelig å registrere at nordmenn i større grad ønsker å investere i Spania. Vi har flere lokale eksempler.
I forrige utgave av SPANIA I DAG hadde vi tre artikler som underbygger at viljen til å satse er stor. Hovedoppslaget vårt gikk på Tim Thøgersen, som skal åpne møbelbutikk i Barcelona. I tillegg hadde vi portrettintervju med vinmakeren Harald Schalde og en artikkel om veteranen Åge Folkestads suksess i Norge. En satsing som er tuftet på virksomheten i Spania.
Tim Thøgersen bruker store beløp på å bygge opp en 2 000 kvadratmeter stor møbelforretning i Barcelonas sentrum. Thøgersen har klokketro på sitt Rocka-konsept, som han har fått sving på i Norge. Businessmenn gjør ikke slike tunge investeringer uten å mene at spansk økonomi er i klar bedring.
Harald Schalde og hans kone, Katherine har brukte langt flere millioner enn Thøgersen. Ekteparet fra Kristiansund har åpnet hotell og startet vinproduksjon i ganske stor skale. Schalde innrømmer at det er røde tall i regnskapene så langt – naturligvis. De har gjort store investeringer, men med sunn og kreativ drift, vil det nok etter hvert bli romsligere økonomi. Utgangspunktet for oasen i Yecla er de aller beste.
Åge Folkestad har snart 20 års fartstid på Costa Blanca. Han ar lagt stein på stein med utgangspunktet i restauranten Casa Vital i Altea. De siste par årene har hans viner kommet på det norske Vinmonopolet, så Folkestad satser både i Spania og i Norge. Han har tro på begge markedene og at de utfyller hverandre.
Felles for disse tre, og alle andre skandinaver som driver restauranter, eiendomsmeglervirksomhet, inne helse eller med noe annet for den saks skyld, er at de har pågangsmot, litt penger i banken og ikke minst stayerevne. Det handler om å ha stor arbeidskapasitet og være sterk i hodet. Det å drive business i et annet land kan være vanskelig og det tar tid å komme inn i markedet. Slik sett kan det nok være noe enklere i Norge, selv om det er høykostland.
SPANIA I DAG er for så vidt også et godt eksempel på at det er mulig å etablere ny forretningsvirksomhet i Spania. I snart tre år har vi lagd lokalavisa på papir for innbyggerne på Costa Blanca og en egen nettavis for alle Spania-interesserte. Vi registrerer fremgang for hvert år som går i både antall lesere og annonsører tuftet på en sunn økonomi. Det er skapt nye arbeidsplasser og flere vil komme etter hvert som produktene skal utvikles videre. Spania er spennende – ikke bare for turistene.