EU ønsker om å gjøre det så enkelt som mulig for medlemslandenes borgere å reise innen fellesområdet, og har derfor innført et felles regelverk om gjensidig anerkjennelse av førerkort, gyldigheten av bilforsikringer og registrering av kjøretøy. Samarbeidet på dette området inkluderer også EØS-landene Norge, Island og Lichtenstein.
I hovedsak skiller EUs regelverk mellom personer som er residente og ikke-residente i vertslandet.
Bileiere som ikke har meldt flytting til Spania kan kjøre sine utenlandsregistrerte biler, motorsykler eller camingvogner i landet i opptil 180 dager. Det er imidlertid et krav om at kun kjøretøyets registrerte eier kan sette seg bak rattet. Seksmånedersperioden trenger ikke være sammenhengende og telles i løpet av hele kalenderåret. Merk også at denne perioden er basert på eiers og ikke bilens tilstedeværelse i Spania.
Selv om dette ikke er vanlig skal kjøretøy som har blitt brukt i seks måneder offisielt forsegles av det spanske tollvesenet eller Guardia Civil. Dette gjøres altså vanligvis ikke, men forseglelsen kan brukes som bevis på at bilen ikke er kjørt ulovlig.
Unntak for studenter
Norske studenter i Spania kan søke om en midlertidig importtillatelse for bil i studieperioden ved å fremvise immatrikuleringsbevis fra den akademisk institusjon man er tatt opp ved.
For å oppsummere er det altså ikke krav til norske borgere som oppholder seg i Spania i mindre enn seks måneder i løpet av et kalenderår med en norsk-registrert bil at kjøretøy må omregistreres eller betale veiavgift. Forutsetningen er at kjøretøyet forblir registrert i Norge og at bilen er i kjørbar stand og selvfølgelig har gjennomgått de nødvendige kontroller hjemme.
Hvis eieren av bilen tvertimot oppholder seg i Spania i mer enn seks måneder i løpet av et kalenderår må man registrere bilen hos de spanske veimyndighetene og betale registreringsavgift som korresponderer til kjøretøyet.
Å kjøre med utenlandske skilter er ulovlig for residente
For fastboende, eller residente, er det nemlig ulovlig å kjøre en bil med utenlandske skilter. Residente som ønsker å importere en bil må derfor kontakte de spanske trafikkmyndighetene for å registrere bilen innen 30 dager fra ankomstdatoen.
Omregistrering – en lang og byråkratisk prosess
I mange europeiske land er omregistrering av bil en enkel sak. Det første man derimot må gjøre for å omregistrere en bil og få nye skilter i Spania er derimot å forberede seg på en lang og byråkratisk prosess. Mange velger derfor å benytte seg av en gestor for å ta seg av hele omregistreringen.
I korte trekk er framgangsmåten slik at man først må bestille time hos det spanske veivesenet (ITV) for at kjøretøyet kan gjennomgå en sikkerhetsinspeksjon. Deretter må man kontakte skattemyndighetene, Agencia Tributaria, for å betale import-, merverdi- og registreringsavgiften på kjøretøyet. Mer informasjon om dette finnes på etatens internettside (www.agenciatributaria.es).
Siste steg på veien blir å avlegge et besøk til Jefatura Provincial de Trafico, de spanske trafikkmyndighetene. Her må man fremvise kvitteringer på at man har betalt import-, merverdi- og registreringsavgiften som tilkommer bilen, samt fremvise sertifisert oversettelse av kjøpsavtalen, tilstandsrapporten, forsikringsbevis, vognkort og kvittering på betalt veiavgift til bileierens spanske bostedskommune. Etter at Trafico har gått gjennom papirene og funnet at alt er i orden vil man endelig få utdelt flunkende nye spanske skilter.