Drivstoffprisene kan nå 2 euro per liter innen 2027, ifølge analytikere som ser på Brussels siste klimatiltak.
Og selv om den datoen høres komfortabelt fjern ut, er endringene som driver denne økningen allerede i gang – og de vil påvirke nesten alle som er avhengige av bil.
Økningen kommer ikke fra oljeforsyningsproblemer eller globale spenninger denne gangen. Presset kommer rett fra EU, som prøver å akselerere overgangen bort fra bensin- og dieselbiler helt. Faktisk er EU fast bestemt på å stoppe salget av nye bensin- og dieselbiler innen 2035, et mål Spania har støttet offentlig.
I sentrum for alt dette står et nytt karbonhandelssystem kjent som RCDE2. Det er i bunn og grunn et system som tvinger drivstoffleverandører til å betale for forurensningen forårsaket av drivstoffet de selger. De må kjøpe karbonkvoter – og jo mere utslipp drivstoffet deres produserer, desto flere kvoter må de kjøpe.
Så selv om det teknisk sett er leverandørene som betaler disse karbonkostnadene, kommer nok sluttregningen til oss forbrukere. Det er der spådommen på €2 per liter kommer fra.
For noen bensinstasjoner – spesielt små, privatdrevne – kan det rett og slett ikke være mulig å absorbere disse ekstra kostnadene. Noen analytikere advarer åpent om at mindre operatører kan stenge, spesielt i landlige eller mindre lønnsomme områder.
Det betyr at dette skiftet ikke bare handler om pris. Det kan endre hvor sjåfører i det hele tatt kan fylle drivstoff.
Spanias bilpark er ikke helt klar for dette
Spanias biler er gjennomsnittlig gamle. Og de fleste av dem er veldig avhengige av fossilt brensel.
Ifølge den spanske foreningen for bil- og lastebilprodusenter (ANFAC):
Gjennomsnittsbilen i Spania er 14,5 år gammel – og blir eldre hvert år.
Rundt 60 prosent av bilene går på diesel.
Rundt 34 prosent går på bensin.
Elbiler utgjør fortsatt bare en liten andel av kjøretøyene på veiene.
Det er en grunn til det. Elbiler er fortsatt for dyre for mange familier, selv med subsidier. Og med inflasjon som presser opp mat-, husleie- og energikostnadene, er det rett og slett ikke et alternativ for et stort antall husholdninger å oppgradere til et helt nytt kjøretøy.
Så selv om Brussel kanskje løper mot en grønnere transportfremtid, klamrer mange spanske sjåfører seg fortsatt til det som får dem til å jobbe uten å gjøre dem konkurs.
Dieselbil-sjåfører kan bli rammet først
Som om ikke det var nok, er Spania også under press fra EU for å skrote skattefordelen diesel for tiden har. Diesel har lenge vært billigere på pumpen enn bensin – og mange velger dieselbiler nettopp av den grunn.
Hvis den skattefordelen forsvinner, vil dieselprisene stige allerede før karbonordningen i 2027 trer i kraft.
Med andre ord kan mange sjåfører føle smerten lenge før de nye reglene offisielt trer i kraft.
Den endelige prisøkningen vil avhenge av:
Hvor mye karbonkvoter koster når auksjonene starter.
Hvordan drivstoffleverandører konkurrerer i det nye systemet.
Om myndighetene innfører støtte for sjåfører.
Hvor raskt elbiler blir billigere og mer tilgjengelige.
Men retningen er klar. Kostnaden for å bruke bensin- og dieselbiler øker, og det er ikke midlertidig. Det er en del av et bevisst press for å oppmuntre – eller tvinge – folk til å gå over til elektriske biler.
De neste to årene vil være avgjørende. Hvis prisene på elbiler faller og ladenettverk utvides, kan overgangen føles håndterbar. Hvis ikke, kan millioner av sjåfører bli sittende igjen med biler de er avhengige av, men som de ikke lenger har råd til å fylle drivstoff på.









