Spanske trafikkmyndigheter og offentlige tjenestemenn vurderer en plan for å etterligne Frankrikes lov, som tvinger folk til å dele biler for jobb eller andre formål, i et forsøk på å redusere trafikkork og forurensning drastisk.
Nabolandet har allerede spesifikke kjørefelt for kjøretøy som frakter to eller flere personer, spesielt i rushtiden. Og de nye reglene innebærer bøter for de som blir tatt på fersken når de bruker disse spesielle kjørefeltene alene.
I Paris, hovedstaden i Frankrike, ble det fra mai 2025 forbudt for sjåfører å kjøre alene i visse områder. For å oppmuntre til bildeling og redusere forurensningsnivåene, har et kjørefelt på hele ringveien blitt reservert for biler med mer enn én passasjer, rapporterte 20 Minutos.
I Spania, som det har vært tilfelle i de fleste europeiske land, har det i årevis blitt gjort forsøk på å innføre denne livsstilen i et forsøk på å redusere forurensningsnivåene. For å oppnå dette har de implementert en rekke tiltak, inkludert lavutslippssoner og veiavgifter.
Trafikksjef snakker om fremtiden for delebiler
Faktisk kom Spanias DGT (trafikksjef), Pere Navarro, sent i fjor med en vekker som går rett inn i moderne kjørevaner. I en tale på Madrids Global Mobility Call sa han rett ut at «fremtiden for biler vil enten bli delt eller ikke bli det». Navarro peker på en oppsiktsvekkende statistikk: 85 prosent av bilene som kjører på byveier i rushtiden har bare én person med seg.
Det betyr å flytte omtrent 1500 kg stål for å transportere én person. Miljøpåvirkningen er merkbar – flere biler, mer forurensning – men belastningen på trafikkork og tid er like presserende. Navarros budskap er klart: å bygge flere veier forverrer problemet.
Navarros oppfordring til handling fokuserer på overgangen til kjøretøy med høy belegggrad og delte turer, noe som gjenspeiler bevegelser som allerede er i gang i byer som Paris.
Spanske myndigheter undersøker for tiden hvordan dette kan utfolde seg på egen jord. Utkast til forslag foreslår å utvide lavutslippssoner til å inkludere regler for høy beleggningsgrad og restriksjoner i filene, potensielt med sanntidsovervåking.
Målet her er ikke å straffe sjåfører, men å omforme bilkulturen som kveler byene hver morgen. Navarro sier det handler mindre om restriksjoner og mer om å sende en kollektiv endring i tankegangen: å gjøre delte biler til standard, ikke unntaket.
Innføring av kjørefelt for to eller flere reisende
Spania har allerede byggeklossene. Fra samkjøringsapper som BlaBlaCar og Uber til bildelingstjenester som Free2Move og Voltio, tilbyr bysentre allerede alternativer for reisende.
Legg til robuste offentlige transportnettverk og ZBE-er (nullutslippssoner), og grunnlaget er på plass.
De følgende trinnene avhenger av politisk vilje og håndhevingsverktøy. Teknologier som termiske kameraer og beleggsensorer testes i utlandet. Implementering av dem i rushtiden kan bidra til å overvåke kjørefelt og bøtelegge enslige sjåfører, noe som gjenspeiler Frankrikes system.
En fremtid med samkjøring har også økonomisk appell. Færre kjøretøy letter veislitasje, reduserer køer i byen og frigjør parkeringsplasser. Raskere pendling hjelper bedrifter med å drive problemfritt. Reduksjon av luftforurensning redder liv og kutter samfunnskostnader knyttet til helsetjenester. Navarro fremstiller det som en vinn-vinn-situasjon: et bedre miljø, mindre trafikk og mer innovativ bruk av ressurser.
Balanse mellom håndheving og velvilje
Endring vil ikke skje over natten. Implementering av regler og straffer for delte kjørefelt i Spania vil kreve lovgivning, kommunens medvirkning og offentlig tilpasning. Byene må bestemme hvor og når de skal bruke dem, og myndighetene må finne en balanse mellom håndheving og velvilje.









