Snart er det mulig å ta hurtigtoget AVE fra Madrid til Murcia. Siste etappe av den nye ruta ”Madrid-Levanten” skal være klar i år eller neste år – byggearbeidet pågår for fullt på strekningene forbi Crevillente og Callosa.
Av Per Arne Skramstad
Mange har sikkert lagt merke til de omfattende anleggsarbeidene på den nye jernbanelinja når de kjører på AP7 eller A7. Traseen går flere steder parallelt med motorveien, men så skjærer den over mot Callosa, gjennom fjellet og videre til Orihuela.
Den siste etappen av Levanten-posjektet er delt inn i fire strekninger, med til sammen 9 viadukter, og en tunell gjennom Callosa-fjellet. Strekningen fra Elche til Crevillente er på 5560 meter, den neste til San Isidro, Albatera og Callosa er på 6770 meter. Linjen videre til Orihuela og Colada de la Buena Vida er på 2740 meter, mens strekningen videre til Murcia er på 7280 meter. Stasjonene har fått nye plattformer tilpasset hurtigtogene.
120 milliarder kroner
”Madrid-Levanten”-prosjektet skal kople hovedstaden med Middelhavskysten. Linjen er totalt på 940 kilometer, og det skal koste rundt 120 milliarder norske kroner å bygge den. Linjen er bygget for hastigheter over 300 km/t, men trolig vil hastigheten på AVE-togene ligge rundt 250. I tillegg skal linjene også benyttes til godstransport.
Prosjektet er åpnet i etapper . Madrid-Valencia/Albacete-seksjonen ble tatt i bruk i desember 2010, videre til Alicante gikk togene fra juni 2013. Siste etappe fram til Murcia er så planlagt ferdigstilt i 2015, men blir tydeligvis forsinket. Videre planer om linje fram til Cartagena er ennå ikke konkretisert.
Mange forsinkelser og skattesvik
For det har kommet kjelker i veien for prosjektets framdrift. Bedrageri, underslag av offentlige midler, dokumentfalsk og svik mot statskassen- dette er forbrytelser som byfogden i Murcia har avdekket, i en påstått millionsvindel under byggingen av høyhastighetslinjen (AVE) mellom Alicante og Murcia. Kilder nær etterforskningen bekrefter ifølge media at de så langt har fengselet en byggmester fra Murcia. Det skal ha blitt utstedt falske fakturaer i et komplott for å svindle statskassen. Et halv dusin mennesker er arrestert, inkludert slektninger av den fengslede entreprenøren som står for byggingen av anlegget.
Undersøkelsene begynte for mer enn ett og et halvt år siden, etter en klage sendt inn av Anti-korrupsjonsaktoratet i Madrid. Etterforskerne sporet de opp nettet av mistenkelige selskaper og skaffet bevis for den tilsynelatende dokumentforfalskningen og bedrageriet mot skattemyndighetene. Noen av selskapene som er mistenkt for å delta i den kriminelle handlingen er også blitt utsatt for bokettersyn, for å sikre bevis.
14 500 jobber
Hurtigtogprosjektet skal korte ned reisetiden kraftig. Toget går nå fra Madrid til Alicante på rundt 2 timer. Selve anlegget vil få betydning for sysselsettingen. Det har skapt og vil skape 14 500 jobber under selve anleggsperioden, og 1167 permanente arbeidsplasser.
Men det er hensynet til turismen som er viktigst grunn til den store investeringen. Det er viktig i et miljøperspektiv å få flere over fra bil til tog, derfor er det viktig med en rask togrute fra hovedstaden ut til kysten. I følge offisielle tall går nesten 60 prosent av persontrafikken i dag med bil, under 20 prosent tar toget. Målet med de nye hurtigtogene er å endre disse prosentene til henholdsvis 42 og 37.
FAKTABOKS
Alta Velocidad Española (AVE)[a] er et hurtigtognettverk i Spania som blir drevet av Renfe Operadora, det spanske jernbaneselskapet, i hastigheter opptil 310 km/t. AVE – betyr oversatt ”Spanske hurtigtog”. Men ordet kan også bety ”fugl” på spansk. Tall fra juni 2013 viser at det spanske AVE-systemet har det lengste jernbanenettverket i Europa, med 3100 km linjer. Bare Kina kan vise til lengre strekninger, i følge offisielle nettsider.
AVE-togene går på et linjenett eiet og drevet av Adif. Også andre togselskaper som Avant, Alvia og Altaria bruket dette nettverket. Den første strekningen ble åpnet i 1992, og bandt sammen Madrid med Córdoba og Sevilla. Ulikt andre jernbanelinjer i Spania benyttes standard sporvidde, slik at togene kan korrespondere med linjenettet i resten av Europa. Men slik utveksling er det ikke så mye av ennå, ifølge kildene på nettet.