Mona Nielsen retter på sveisen i høstvinden, fikler med brillene, strekker ut hånda og smiler bredt. Velkomsten er hjertelig som alltid. Eiendomsmegleren har mange jern i ilden, men trives med høyt tempo og tar seg tid til en prat. Her finner vi nok noen av årsakene til at den tidligere kokken har lykkes så godt i eiendomsbransjen på Costa Blanca.
Apropos tempo: Under vår samtale snakker Mona Nielsen med flere kunder som er innom kontoret i Los Altos i Torrevieja, men uten å miste fokus. Dama makter å gjennomføre flere ting på en gang, så det er ikke det minste merkelig at Mona Nielsen rekker over mye i løpet av en arbeidsdag.
-Det er travle og lange dager, men jeg syns det er helt greit med et høyt aktivitetsnivå. Jeg liker å ha det sånn, sier Mona Nielsen til SPANIA I DAG.
Kom for 30 år siden
Det er 30 år siden Mona Nielsen kom til Spania. Det er en tilfeldighet at hun slo seg ned på Costa Blanca. Først var hun på ferie sammen med sin spanske samboer fra Norge i 1986, deretter tok de to seks måneders permisjon fra jobbene og etablerte seg i Guardamar. I 1987 etablerte Mona Nielsen restauranten Bella Napoli sammen med to andre. Arbeidsledigheten var like høy den gangen som nå, så det var bare å skape sin egen arbeidsplass.
-Når startet du med eiendomsmegling?
-Vi startet i garasjen til Morten Lundquist i 1998 og ble ferdig registrert året etter. Morten falt raskt i fra og jeg overtok alene.
En solskinnshistorie
LN Din Bolig er altså en hyggelig grunderhistorie. Det er noen år siden Mona fartet rundt i en nedslitt Ford Fiesta med en murstein til mobiltelefon og en gammel faksmaskin. Nå har Larvik-dama ni personer på lønningslista, samt eksterne og interne agenter i et stort nettverk med egne hjemmesider, et eget APi-system, medlem i den lokale meglerforeningen ASIVEGA sammen med 22 andre meglerhus. Det har blitt en omfattende virksomhet ut fra den spede starten i garasjen til nevnte Lundquist.
-De samarbeidende firmaene har til sammen femten hundre transaksjoner i året. Dette er til god hjelp for virkelig å kjenne markedet på pulsen hver eneste dag, sier eiendomsmegleren.
Mona Nielsen og hennes kolleger har hovedsakelig sitt arbeidsområde fra La Marina og til San Pedro del Pinatar. Kontoret ligger sentralt plassert med gode parkeringsmuligheter. Fra 2012 har selskapet holdt hus i Los Altos, etter å ha hatt base i Torrevieja sentrum. En gammel nedslitt enebolig med gjengrodd hage ble forvandlet til et trivelig sted- både for ansatte og kunder.
Språk og kompetanse
-Det var kanskje litt risikofylt å satse slik i og med at det var nedgangstider i 2011/2012, men jeg har den mening at det alltid lønner seg med fornyelse. På sikt får man igjen for en slik investering og vi var så heldige at vi økte salget med en eneste gang. Fasiten viser at det å flytte til disse lokalene var en klok beslutning.
Mona Nielsen snakker selvsagt spansk flytende. Språkkunnskaper er viktig i denne bransjen, men det er også kompetanse om det spanske regelverket er avgjørende for å gjøre en god jobb. Selv har hun den beste meglerutdannelsen i Spania og vet hva som må til i et krevende marked. Mona Nielsen følger med i trender og bevegelser både demografisk og økonomisk.
Politisk engasjement
-Som eiendomsmegler må man kunne sitt fag og beherske spansk samt minst et par-tre språk til. Det er omfattende prosesser og det dreier seg om mye penger. Seriøsitet er derfor helt avgjørende, understreker Nielsen.
Mona Nielsen var i flere år aktiv politisk som medlem av Arbeiderpartiet. Nå er det politiske engasjementet i Spania og i Norge lagt på is. Stor arbeidsmengde er hovedårsaken til det, men det kommer også av en annen erkjennelse. Mona Nielsen innrømmer følgende:
-Jeg har stor sans for mer pragmatiske løsninger og tverrpolitisk samarbeid av det som er bra for oss nordmenn i Spania, så er jeg glad for å påvirke i det daglige. Det kan skje uten å gå på møter.
Beste år noensinne
Eiendomsmegleren har fortsatt nær kontakt med partiapparatet både i Spania og i Norge. I tillegg har hun takket ja til å sitte som medlem i stiftelsesstyre til Den Norske Skolen i Rojales. Det å kunne bidra til det viktigste som finnes – utdanning og skolering – syns 53-åringen er helt ypperlig. Akkurat som de to daglige turene med schæferen Lady.
-Og 2015 tegner til å bli et nytt, godt år for deg og LN Din Bolig?
-Vi har byttet logo, profil og etablert oss ytterligere i andre markeder i tillegg til det skandinaviske. Vi ligger godt over budsjettet når det gjelder salg, så det blir nok tidenes beste år for oss.
Akkurat som i fjor med andre ord.