Den norske fredsforskeren og sosiologen Johan Galtung har bodd i Alfaz del Pi på Costa Blanca de siste 42 årene og har til og med fått en park oppkalt i sitt navn i sentrum av byen. I forrige måned åpnet den 84 år gamle nordmannen fredsforskningsssenteret International Center of Conflict´s Solution.
Fredssenteret, som ligger i Alfaz del Pi kommune på Costa Blanca, blir et sted for konferanser og hvor partene i ulike internasjonale konflikter kan møtes for samtaler og megling.
Flerkulturelle Alfaz del Pi – det perfekte sted for et fredssenter
– Hvorfor valgte du å etablere fredssenteret her i Alfaz del Pi?
-Vi har valgt å velge en vei mot fred som går igjennom Alfaz del Pi. Byen er etter min mening det perfekte stedet til å etablere et fredssenter. Her lever 20.000 personer fra 100 nasjonaliteter side om side, med vennskapelige relasjoner mellom befolkningsgruppene. Dessuten er byen velsignet med 188 soldager, noe som gjør at alle er glade og går rundt med et smil om munnen, sier den aldrende sosiologen og matematikeren, som selv har problemer med å slutte å smile etter lanseringen av sitt nye fredsforskningsinstitutt.
Fredsforskning som kall
– Når bestemte du deg for å bli fredsforsker?
-Dette eventyret startet da var jeg stipendiat i Helsinki og lurte på om jeg skulle bli militærnekter. Jeg hadde ikke noe problem med å forkaste krig, men jeg ville gjerne vite hva fredsforskning var. Så da gikk jeg på universitetsbiblioteket og spurte etter bøker i fredsforskning og fredsstudier. De hadde ingen bok om temaet, så de ringte Uppsala i det gamle kolonilandet Sverige. Der svarte de: ¨Fredsforskning? Vi har aldri hørt om noe slik. Hva er det for noe? Fredsforskning, nei, men vi kan anbefale noen bøker innen krigsforskning,¨ sier Galtung på flytende svensk. Og, i det var det noe religiøst, hvor jeg skjønte at her var det noe jeg kunne forfølge. Jeg skrev i min søknad at jeg ville bruke mitt liv til å utforske fredelige løsninger på konflikter. Dette var ikke en forpliktelse overfor justisdepartementet. Jeg forpliktet meg overfor meg selv. Religiøse folk kaller dette kallelse.
– Er du som militærnekter imot enhver bruk av militær makt?
– Nei, bruk for all del militæret – men ikke til å drepe! Dersom man vil lage mer ISIS-folk kan stormaktene bare fortsette slik de holder på. men, for hver ISIS-soldat man dreper vil man kun oppnå å skape ti ganger flere. Bruk heller styrkene defensivt og send inn fallskjermtropper til å beskytte gruppene og områdene som er under angrep. Det er en mer hensiktsmessig måte å håndtere konflikter på, fastslår FN-rådgiveren som vært tungt inne i over 200 internasjonale konflikter.
Spania – et land med mange utfordringer
– Hva betyr Spania for deg?
-Både Spania og kystkommunen Alfaz del Pi har forandret seg mye siden vi kjøpte huset vårt her for over 42 år siden. Jeg er norsk, men også alfazino (innbygger i Alfaz del Pi, red merk) ved eget valg. Spania er selvfølgelig et land med mange utfordringer, blant annet den omfattende korrupsjonen. For å håndtere landets ulike problemer er det viktig å stille spørsmålet: Hva er Spania en del av? Da tar du ikke bare for deg Spania, eller går nitidig til verks med hver kommune for seg. Du ser på helheten. Det er ikke et svar på den, men mange svar på den. For eksempel den iberiske halvøy. Den europeiske union er et annet svar. Og, så stiller du spørsmålet; hva er de viktigste motsigelsene og motsetningene? Hvilke motkrefter finnes og gjør seg gjeldende? Der har kineserne et slagord. Et legeme uten indre motsetninger kalles lik. Med andre ord, manglende mangfoldighet er heller ikke kun positivt. Du vil ha flekker av sort og flekker av hvitt.
– Hva er ditt forhold til religion?
-Vel, du kan si at jeg er et forsøk på å være en sånn filosofisk og religiøs verdensborger. Jeg kaller meg selv hedning med buddistiske flekker. Og, en empiriker med gaoistiske flekker. Altså, jeg er et resultat av et produkt. Av alle mine reiser og av alle de som jeg kjenner til. Og, jeg skrev med Arne Ness et par bøker i vestlig metodelære kalt Innføring i logikk og metodelære. Så det der kan jeg. Arne hadde en fantastisk egenskap og skrev hele verdens religionshistorie. Da han døde ble India og Kina avskaffet. Den boken norske studenter nå leser i filosofihistorie er vestlig filosofihistorie, understreker Galtung mens han rister på hodet.
Skriver skuespill om Jesus
– Du har alltid hatt mange jern i ilden samtidig, jobber du også på andre prosjekter for tiden?
-Ja, jeg har alltid hatt mange prosjekt gående samtidig. Det har jeg egentlig hatt siden det hele startet i 1951. Jeg skriver nå et skuespill, en personshistorie om Jesus lidende og død. Korsfestet på beordring fra Pontius Pilatus for deretter å komme hjem. I historien slipper jeg Maria Magdalena løs som megler for å finne en bedre løsning på konflikten. Dette skuespillet skriver jeg som en gal på når ideene kommer rennende. Om natten jobber man bra, uten forstyrrelser. Ikke alle jobber som meg, men jeg er vant til å jobbe på denne måten. Det har hjulpet meg å ha en japansk kone, for japanerne er nemlig arbeidet gud. De er veldig hardtarbeidende, forteller Galtung.
På hvilket språk skriver du skuespillett
Jeg skriver på norsk faktisk. Da jeg begynte å skrive så jeg plutselig at det kom ut på norsk. Du skjønner det er en annen måte å kommunisere på. Jeg har fått skuespill oppført på teater, på et veldig viktig teater i Tyskland. Det var fantastisk morsomt å sitte på første benk og høre på sitt eget skuespill. Der lærte jeg spesielt en ting, nemlig at jeg hadde gitt skuespillerne alt for lange setninger. Så nå klipper jeg ned og Maria Magdalena svarer alltid med enstavelses ord, ler Galtung.
Inviterer alle til fredsseminar
Helgens seminar i regi av Galtungs fredssenter, Universitetet Complutense i Madrid og Alfaz del Pi kommune om korrupsjon er som sådan er lukket, men alle er hjertelig velkommen til den åpne seansen lørdag 18. oktober klokken 19.00 i Centro Social Playa Albir.