Spanias regjering søker måter å effektivt håndtere mangelen på transportsjåfører som sektoren har opplevd i årevis. Årsaken til denne krisen er den aldrende arbeidsstyrken og det knappe generasjonsskiftet for et yrke som krever lange arbeidsdager og ofte byr på usikre forhold.
En av løsningene regjeringen for tiden tester, er å gi en støtte på 3000 euro per person til personer som ønsker å få førerkort klasse C eller D for lastebiler og busser. Tilskuddet er allerede godkjent, med et totalbudsjett på 500 000 euro. Som minister Óscar Puente har informert, vil dette tiltaket være forenlig med annen støtte.
Ifølge Samferdselsdepartementet gjelder krisen alle EU-land. Spania trenger spesielt rundt 30 000 langtransportsjåfører og 4700 bussjåfører for å fullføre flåten.
Tilskuddet som er godkjent av regjeringen, kan brukes til å finansiere både kostnadene for å få førerkortet og eksamens- og utstedelsesgebyrer, samt kostnadene for den psykotekniske testen.
Interesserte kan søke om tilskudd frem til 12. januar (to måneder fra ikrafttredelsen av den kongelige resolusjonen som ble godkjent mandag 10. november).
Tilskuddet er en del av Plan Reconduce som Samferdselsdepartementet lanserte i begynnelsen av året for å fremme rekruttering av nye sjåfører. Mangelen på sjåfører har begynt å skape spenninger selv i logistikkkjeder og offentlige tjenester i mindre befolkede områder som ikke har de nødvendige rutene.
Ifølge data fra den internasjonale veitransportunionen (IRU) var det 105 000 ledige stillinger bare i buss- og turbusssektoren i Europa i 2023, tilsvarende 10 % av alle jobber og en økning på 54 % fra 2022. Dette har også ført til en betydelig økning i kostnader, med flåter som er blitt ubrukelige på grunn av mangel på sjåfører.









