De kraftige regnskyllene de siste dagene i deler av Spania har nok en gang fremhevet faren ved å kjøre i dårlige værforhold.
Det statlige meteorologiske byrået (Aemet) slår fast at risikoen starter med kraftig nedbør, dvs. nedbør på mellom 15 og 30 milliliter i timen. Så i tilfelle kraftig, svært kraftig eller styrtregn er det viktig å følge advarslene fra Aemet, sivilbeskyttelsesbyrået, DGT-veimyndighetene og lokale myndigheter.
Vær som forårsaker flom er vanlige fenomener på visse tider av året i Spania, spesielt i middelhavsområdene. I disse situasjonene anbefaler sivilbeskyttelsestjenesten først og fremst å “lokalisere de høyest beliggende områdene for å være trygge mot stigende vann”.
De vanligste risikoene er tilstedeværelsen av store sølepytter og dammer på veiene som hindrer videre fremdrift. DGT anbefaler i dette tilfellet å snu umiddelbart, og på motorveier eller firefeltsveier å ringe 112 og vente på et trygt sted for redning. I oversvømte vannstrekninger med strømmer, selv om de ved første øyekast kan virke harmløse, kan vannkraften feie et kjøretøy bort. «Det er å foretrekke å snu og se etter en annen vei.
Når en flom invaderer veien, er det første og beste alternativet å unngå å krysse vannmassen. Selv om du kjenner området, er risikoen for å bli revet med svært høy, ettersom strømmen skjuler farer som endrede dybder eller at jord og andre materialer slepes bort, noe som forvrenger situasjonen slik den ser ut med det blotte øye.
For å unngå å bli fanget i en flom, er det tilrådelig å holde seg unna og ikke parkere i nærheten av elver, tørre bekker og elveleier og i lave åssider. «Ingen forventer en plutselig flom, det kan være snakk om minutter. Det er derfor de er de farligste», understreket DGT.
Ifølge eksperter i DGTs magasin «Tráfico» er oppfatningen om at et kjøretøy er trygt fra vannkraften feil. Selv på en dybde på 30–45 centimeter kan en sjåfør begynne å miste kontrollen over bilen, og hvis dybden når 60 centimeter, kan kjøretøyet, uavhengig av størrelse, bli revet med av strømmen.
DGT og spesialister på naturfarer er enige om at den viktigste avgjørelsen i tilfelle flom er når man skal forlate kjøretøyet. Studier utført i USA viser at mer enn halvparten av ofrene for denne typen katastrofer drukner inne i bilene sine, sannsynligvis fordi de føler seg tryggere inne i kjøretøyet. Men når bilen stopper midt i strømmen og begynner å skli, er den eneste løsningen å komme seg ut så raskt som mulig.