I det som blir den første «grønne korridoren» mellom Spania og Marokko, skal fergeselskapet Baleària sjøsette to nullutslipps hurtigferger mellom Tarifa og Tanger.
Flåten skal være i full drift i 2027 og kjøre de neste 15 årene.
Baleària ble valgt som beste budgiver for kontrakten som ble opprettet av havnemyndighetene i Algeciras-bukten.
Hver av de to katamaranene som skal bygges ved det spanske verftet Armon, vil ha nok batterikraft til å krysse sundet på 29 kilometer på en lading.
Katamaranene vil også være utstyrt med fire dieselgeneratorer med reservekraft, med en total effekt på 11 200 kW. Dette vil gi støtte i nødsituasjoner.
I løpet av det timelange stoppet i hver by kan fartøyene lades helt opp.
Den nye fergeforbindelsen har blitt beskrevet som «en grønn navlestreng som vil forene to land med et nært forhold», av Baleàrias president Adolfo Utor.
Det er første gang hele fergeovergangen kan gjennomføres med elektrisk energi, uten å slippe ut CO2.