Åge Folkestad med restauranten Casa Vital i Altea har planer om å feire sitt 25-årsjubileum hele dette året. Feiringen er allerede gang, der første vinsmakingskurs nylig gikk av stabelen i Altea.
Videre i februar og mars blir det markedsføringstur til Vinmonopolet i Norge til seks byer på ti dager med blå vin i bagasjen.
Folkestad har de siste 14 årene samarbeidet tett med den spanske vinbodegaen Santa Marita og bruker den norske billedkunstneren Roar Tellnes som kunstner på vinetikkettene. Santa Marita har hele tjue forskjellige druetyper de jobber med, så det finnes nok av druesorter å eksperimentere med.
Trend med mindre alkohol
Åge forteller til SPANIA I DAG at den nyeste trenden innen vin er at den skal være lett. Man går nå litt bort fra tunge viner. Den nyeste blå vinen til Åge har for eksempel bare ni prosent alkohol. Den skal være lett.
Markedsføres også i Norge
Starten på jubileet markeres også med en tur til Norge. Rundturen går i første omgang til Vinmonopolet i Ålesund, Trondheim, Oslo, Kristiansand, Stavanger og Bergen.