Sykefraværet i Spania skyter i været med nesten 30 prosent på ett år. Langtidsfraværet fra jobben vokser med tosifret, og fraværet på mer enn 365 dager, er det høyeste noensinne. En ny uførereform er på trappene, og som kanskje gjøre situasjonen på sikt litt lysere.
Etter mer enn to år med coronapandemi, rammes arbeidsmarkedet med høye tall i arbeidsledigheten. Så høye tall, at utbetalingene i arbeidsledighetstrygd svir i den spanske nasjonal økonomien, og hos spanske selskaper.
Langtidsfravær etter pandemien er ikke bare et spansk fenomen, for den ser ut til å ha truffet flere EU-land. Covid-19 ser ut til ikke bare ha korttidseffekt, men fører til langtidssykdom, som rammer nesten alle.
Sykefraværsordningen i Spania dekkes på følgende måte:
De første fire dagene av fraværet, belastes den syke, derpå fra dag 4 til 15 dager belastes arbeidsgiver. Etterpå overtar det spanske offentlige trygdevesen utbetalingene til arbeidsgiver, som igjen utbetaler til den sykmeldte.
I betalingen mellom myndigheter og arbeidsgiverne, trekkes skatter og sosiale ytelser fra, slik at arbeidsgiver og forsikringsselskaper bistår for nettoutbetaling til den sykmeldte medarbeider.
Steget dramatisk
I forbindelse med at sykefraværet har steget så dramatisk, har kostnadene for arbeidsgiverne frem til juli i år steget til 4 729,71 millioner euro. Dette tilsvarer en økning på nesten 18 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.
Den spanske arbeidsgiverforening og de spanske fagforeninger, har til stadighet kommentarer rundt den spanske sykelønnsordningen. Begge parter beskylder hverandre om for mye slapphet hos den spanske arbeidstakeren, legene som utskriver sykemeldinger tar for lett situasjonen, samt at det er for årlige kontroller.
Fra politisk hold ønskes det mer deltagelse, finansielt, fra forsikringsselspene som har forsikringsordninger knyttet til avbruddsforsikringer for arbeidsgiverne og private forsikringer for den ansatte. Alle disse forhold har også en rolle opp mot de nylige inngåtte avtaler om den spanske pensjonsordning.
Ny reform?
Nå lanserer ministeren for sosiale ytelser, Elma Saiz (bildet) en ny reform knyttet opp mot de som er på vei til å bli uføre. Reformen skal dempe sykefraværet og forhåpentligvis vil færre bli uføretrygdede.
Det hele går ut på mer fleksibilitet, slik at det skal være mulig å kombinere sykelønn, trygd og inntekt. Reformen skal bygges på frivillighet og kalles midlertidig uførhet.
Det var under et frokostmøte i New Economy Forum at minister, Elma Saiz kom med disse nye opplysningene.









