Mens bensinstasjoner legges ned i de fleste land i Europa, er Spania «kjerringa mot strømmen». Spania har i 2024 flere stasjoner som selger drivstoff enn noen gang.
12 600 bensinstasjoner finnes i dag i full drift, i følge National Commission on Markets and Competition (CNMC).
Hadde monopol
Antallet stasjoner har økt hvert år de sisteb30 årene om vi ser bort i fra år 2005 og 2019. I 1992 hadde Spania 6 000 bensinstasjoner. Den gangen hadde selskapet Campas monopol på driften, men da dette ble opphevet av regjeringen til Felipe Gonzales har markedet endret seg mye.
De siste10 årene, har Spania hatt en tilvekst på 2 000 stasjoner. De fire store oljeselskapene har redusert antallet bensinstasjoner med 500 i samme tidsperiode. Det er altså de nye, selvbetjente stasjonene som har kommet fram og vunnet stort markedsterreng.
To strategier
Bensinstasjoner som Plenoil, Ballenoil og Petroprix har erobret markedet, og har nå 33 prosent markedsandelskt, og etableringen ligger ofte i nærheten av dagligvarebutikker som Alcampo, Eroski og Carrefour.
Oljeselskapet Cepsa har sikret seg lavpriskjeden Ballenoil, og jobber både i det tradisjonelle drivstoffmarkedet og i lavprissegmentet. Fondet Portobello y Tensile har fått makta i Plenoil, mens italienske Eni har kjøpt opp Atenoil.
Billigere drivstoff
Det spanske drivstoffmarkedet omsetter for ca. 40 000 millioner euro i året.
Lavprisstasjonene ligger som oftest 10-15 prosent under de tradisjonelle bensinstasjonene på grunn av lavere driftskostnader, blant annet nesten ingen personalkostnader.
Det er forventet at det spanske drivstofmarkedet vil fortsette med å være i endring de kommende året. Økt konkurranse gir eiere av fossile biler fordelere. I hvilken grad salget av elbiler tar seg opp, kan også påvirke prisene på tradisjonelt drivstoff som bensin og diesel.
Foto: Plenoil