En storallianse på hele 26 miljøorganisasjoner i Spania, har sendt en felles klage til EU-kommisjonen, hvor hovedtema i klagen dreier seg om landets manglende evne til god avfallshåndtering.
Av Bjørn J. Klein
Det dreier seg om resirkulering av søppel under godkjent sorteringsstrategi, samt mangel på satsing på gjenbruk istedenfor kasting av avfall som kan benyttes i gjenbruk.
Resirkulering
I 2020 hadde Spania som samfunnsmål at 50 prosent av avfall skulle benyttes til gjenbruk og resirkulering av søppel. Det viste seg at Spania nådde kun 40, 5 prosent resirkulering, mens det i 2021 sank til 36,7 prosent, dette til henhold til Eurostats målinger.
Bare 20 prosent av den spanske husholdninger sorterer avfall. Landet har ingen returpant ordninger for hverken plast eller bokser. I det hele er Greenpeace og de andre organisasjonene, som står bak henvendelsen til EU, lite fornøyd med den spanske organiseringen av avfallsutfordringene.
Et nødrop
Eva Saldana, direktør for Greenpeace, kaller henvendelsen til EU for et «nødrop» og i renovasjons-sammenheng har Spania stått stille i flere år, hevder hun.
-Spanske myndigheter har satt seg som mål at avfallsprosenten skal opp på 55 prosent som skal resirkuleres i 2025 og 60 prosent i 2030., men vi ligger langt etter, sier hun.
Sjefen for selskapet Retorna, Miquel Roset, istemmer med Greenpeace i at avfallshåndteringen er ute av kontroll og direkte helsefarlig.
Holdningsendring
-EU har påpekt siden 2017 at EUs miljølovgivning ikke overhodes av Spania og initiativtagerne for den direkte henvendelsen til EU venter i spenning på EUs reaksjon. En klar holdningsendring er nødvendig, sier Miquel Roset.
Retorna er et tysk selskap som jobber med panteautomater for engangsflasker og bokser i Spania. Ifølge Retorna drikkes det 51 millioner engangsflasker og bokser per dag. 23 millioner av denne engangsemballasjen blir resirkulert, mens 28 millioner ender i naturen, og tall gjelder altså per dag!









