Flere turiststeder i Spania har «mistet» innbyggere under pandemien. I Benidorm har innbyggertallet krøpet under 70.000 ved siste opptelling. Det skaper utfordringer.
Av Bjørn J. Klein
-Vi har jobbet iherdig i sju år for å passere 70.000, så kommer dette tilbakeslaget nå, sier en skuffet ordfører Toni Perez.
Sammensatte årsaker
Coronapandemien får skylda. Mange fastboende med nasjonalitet i andre land eller andre regioner i Spania har flyttet ut, samtidig som andre langtidsboende i Benidorm ikke har registrert seg som boende i byen, noe som har ført til denne endring i befolkningsantallet.
Benidorm har mistet 1.342 innbyggere, så det offisielle antall boende er nå 69.118.
Situasjonen i Benidorm skyldes ikke bare pandemien og helserelaterte årsaker. Mange arbeidsplasser ble stengt ned under krisen, så konsekvensene blir mer sammensatt enn som så. Fødselsratene har også gått ned mens dødstallene har steget i inneværende år, så det ligger «naturlige» årsaker til grunn for reduksjonen i innbyggerantallet. Dette gjelder også for andre byer og provinser.
Nedgang i Alicante
I Alicanteprovinsen har for eksempel fødselstallene sunket. Frem til oktober 2021 ble det født 11 009 i provinsen, som er 2,68 prosent lavere enn samme periode 2020. Målt opp mot oktober 2017, har fødselstallet sunket med hele 13, 77 prosent. Det er det spanske statistiske sentralbyrået (INE) som melder om disse tallene.
Som en kuriositet kan nevnes, at antall eldre får en større og større plass på statistikken. Dette er noe som ikke bare berører Spania, men flere vestlige land.
75 000 gir fordeler
Det magiske tallet for innbyggere i spanske byer er på mange måter 75 000. Komme man dit, yter den spanske stat «stor-by-fordeler» med blant annetbbetraktelig utøkede tilskudd fra staten. Det er Benidorms mål å komme dit.
Byen på Costa Blanca lå godt an i 2013 med et innbyggertall på 73.768, men det altså har falt siden den gang.
Ordfører Toni Perez sier at de jobber jevnt og trutt med å få alle innbyggere til å registrere seg, noe de sliter med.
Foto: Benidorm sliter med å komme opp i 75 000 innbyggere, som er målsettingen. Da får byen nemlig flere «storbyfordeler».









