Volkswagen har bestemt seg for at en ny elbil skal produseres i Spania. Den tyske bilgiganten skal investere fem millioner euro i Spania.
Det er SEAT-fabrikken i Martorell utenfor Barcelona som skal lage den nye elbilen. Spania er utpekt til å bli Volkswagens nye kraftsentrum når det gjelder å utvikle elbiler. Om det er kun elbiler fra SEAT eller om det også dreier seg om VW-modeller vites foreløpig ikke.
Volkswagen skal også se på mulighetene av å bygge en ny batterifabrikk sammen med energiselskapet Iberdrola.
Det spanske bilmerke SEAT feirer 70 årsjubileum i år.
Spansk bilindustri er viktig for landets økonomi. Bilproduksjon står for 10 prosent av Spanias Bruttonasjonalprodukt (BNP).









