Smitteoppblomstringen den siste uka gir spanske myndigheter utfordringer både helsemessig og økonomisk. Flere har allerede ombestemt seg og avbestilt ferieturen til Spania.
Spanias Turistminister, Reyes Maroto innrømmer nå at smitteøkningen fører til avlysninger og kanselleringer av reiser.
-Jeg håper og tror at smittetallene blir bedre når vi har utbruddene under kontroll, sier ministeren.
Det er nå registrert totalt 267 551 corona-smittetilfeller i Spania. De to siste ukene er økningen på 14 520, og det fører til at Spania har 30,8 personer smittet per 100 000 innbyggere. 28 426 coronadødsfall er registrert. Dermed tyder alt på at lander skifter fra grønt til rødt når Folkehelseinstituttet kommer med nye reiseråd fredag. FHI krav er at smittetallene ikke skal overstige 20.









