-Pakkereisenes tid er forbi. Samfunnsforandringene rammet charterbransjen og det er synd for mange. Charterferie var et trygt og godt produkt, skriver ansvarlig redaktør i SPANIA I DAG, Jon Henriksen.
Konkursen i reisegiganten Thomas Cook kom ikke overaskende, men skaper likevel store utfordringer for mange. Med denne konkursen er nok de tradisjonelle pakkereisene historie.
Meninger av Jon Henriksen
Tiden har gått fra pakkereisene med charterfly. Folk vil ha fleksibilitet og vil ikke betale mer enn de må for fly, hotellovernattinger og utflukter. Pakkereisene har flydd inn i solnedgangen for de aller fleste.
Vi så det allerede for noen år tilbake. Reisebyråene forsvant, for hver enkelte reisende ble sitt eget byrå foran datamaskinen. Deretter dukket det oppe nisjeoperatører som tilbød skreddersøm. Det er på sett og vis pakkereiser, men antall reisende på hver tur er mindre og turene er preget av opplevelser. Det kan være vandring, sykkel, vin og mat som står på menyen. Sol og bad, samt høyt alkoholforbruk, er ikke lenger førsteprioritet for de reisende med litt erfaring.
Ving, som var en del av Thomas Cook-konsernet, staket allerede ut en moderne kurs for en tid tilbake og ble ikke så hardt straffet som moderselskapet. Konservative briter maktet imidlertid ikke å ta opp hansken og gikk overende. Slikt skjer når man sitter fast i gammelt tankegods. Thomas Cook er i så måte ikke den første som går i denne fella.
Digitaliseringen har snudd opp ned på charterbransjen spesielt og reiselivet generelt. Det har også delingsøkonomien, som gjør det meget enkelt å finne rimelige bosteder. I tillegg kan man leie bil og bestille sykkel på samme måte. Delingstjenestene tilbyr også guidede turer uten at du må betale skjorta. Færre mellomledd gir lavere priser.
Digitaliseringen har snudd opp
ned på charterbransjen og reiselivet
Klimakrisen og flyskam vil bidra til forandringer i reisemønsteret, men at antall reiser totalt sett vil gå ned, tror vi ikke på. Det moderne menneske har behov for rask forflytting i jobbsammenheng og ønsket om nye opplevelser, vokser fram i takt med bedre økonomi. Slik sett har reisebransjen et godt liv foran seg, men det vil kreve rask omstilling og innovasjon.
Det som er mest synd på kort sikt er alle arbeidsplassene som går tapt. Tusenvis av jobber blir borte. Ikke bare hos Thomas Cook, men også underleverandører får økonomisk juling. Hotellbransjen i Spania anslår tapet til flere millioner euro. Først kommer det utestående beløp som aldri blir drevet inn og deretter vil vintersesongen by på utfordringer når en så stor bestiller blir borte over natta. På Kanariøyene setter mange hoteller ned prisene med opp til 45 prosent i håp om å få en viss omsetning. Det forteller alt om utfordringene.
Når pakkereisene i det formatet vi kjenner blir færre, så er det trist for ganske mange mennesker. Charterferie har vært et produkt som har vært trygt og godt. Alt var tilrettelagt, så for de usikre kan man beklage den oppståtte situasjonen. Imidlertid har vi en verden i endring. Denne gangen rammet samfunnsforandringene charterbransjen.