For å få budsjettet på ønsket nivå, øker den spanske regjeringene skatter og avgifter med åtte milliarder euro neste år.
Underskuddet på statsbudsjettet skal reduseres fra 4,6 prosent til 3,1 prosent av BNP (brutto nasjonalprodukt) og det krever flere inntekter. Inntekter regjeringen blant annet ønsker å hente inn gjennom økt selskapskatt.
I tillegg skal de hentes inn et par milliarder euro på dyrere alkohol, tobakk og brus.
Bakgrunnen for at brus og sjokolade vil stige i pris kommer av en ekstra sukkeravgift som blir innført. Det er spesielt brennevin som får høyere avgifter, mens øl og vin kun får små avgiftspåslag. Tobakk kan bli opp til 85 prosent dyrere i 2017.
Kampen mot skattesvindel skal også intensiveres.









