Spanias Trafikkministerium, DGT, melder at 36 personer mistet livet i trafikken i løpet av påskehelgen. Antallet kan bli høyere, da ikke alle regionene har rapportert ulykkestallene.
DGT har statistikk fra perioden 18. mars til og med søndag 26. mars. 36 drepte er elleve personer flere enn i 2015.
Bakgrunnen for at dødstallene er såpass mye høyere enn denne påsken kommer av den tragiske bussulykken nord i Spania, hvor hele 13 unge kvinner mistet livet. Sjåføren sovnet og beltebruken var dårlig.
Det antas at 8,7 millioner bilister har vært ute på de spanske veiene denne påsken.
For øvrig har EuroRAP for trettende året på rad kommet med resultatene om hvor farlige de mindre veistrekningene er. Det er ikke alltid slik at motorveiene med høy fart er de farligste veiene.
Rapporten er laget på bakgrunn av antallet alvorlige trafikkulykker mellom 2012 og 2014, lengden og type vei og den daglige gjennomsnittlige trafikkstrøm. Det viser seg også at veier med lite trafikk og kan ha mange alvorlige ulykker. Disse veiene kan da være farligere enn de med stor trafikk.
Strekningen N20 mellom Ceasr de Talamanca (Guadalajara) og sammenflettingen med M-103 i Algeta (Madrid) er blant de farligste veistrekningene av alle i Spania. Strekningen er bare 11,2 kilometer, men ti personer har mistet livet.
Nord i Spania er de farligste småveiene. I Galicia, Catalonia og Asturia har antall trafikkulykker steget med 4o prosent og risikoen for uhell er tre ganger større enn i 2010. Baskerland. Murcia og Navarra er regioner som kan skryte av dem ikke har veistrekninger som klassifiseres som farlige.
Generelt viser det seg at ensporede veistrekninger med veikryss og under 10. 000 kjøretøy daglig, er de farligste av alle.
Veienes tilstand betyr mest i forhold til ulykker, men blandingen av bilister, fotgjengere, syklister, MC-kjørere og landbruksmaskiner betyr også en del.