Bare navnet skaper forventninger. Spanish Dreams gjør for at nettopp drøm kan bli virkelighet, og helt siden 2004 har June, senere Jan og nå Are Steenberg, sørget for at mange skandinaver har funnet sitt etterlengtede krypinn på Costa Blanca.
Av Øivind Karlsen
På et kontor i Alfaz del Pi finner vi familien Steenberg opptatt med gjøremål rundt kjøp og salg av boliger. Forretningen går bra i et oppadgående marked. Toppåret var 2008, men så kom den økonomiske krisen også til Spania -og det ble noen år med noe lavere aktivitet og pressede boligpriser.
-Prisene har stagnert, men de går ikke ned lenger. Vi er optimister for fremtiden. Tegn i tiden tyder på at vi kan være forsiktige optimister for 2016. Spanish Dreams skal sørge for trygge og enkle overdragelser av boliger og eiendommer og god service, forteller June Steenberg.
Hard konkurranse
Det var June, som sammen med en venninne, startet dette eiendomsmeglerhuset i Alfaz del Pi. Etter å ha flyttet fra Ås utenfor Oslo til Costa Blanca i 2001, gikk det tre år før salg av boliger ble satt på dagsorden.
For seks år siden kom mannen Jan inn i bedriften. Nå har også sønnen Are funnet sin kontorplass. For det er stadig flere nord-Europeere som ønsker et sted å bo på den vakre kyststripen eller i området litt inn i landet -og Spanish Dreams trekker til seg kunder i et marked der konkurransen er beinhard. Det finnes mange eiendomsmeglere i området.
Lang erfaring
-Vårt hovedområde er Costa Blanca fra Benidorm til Calpe, men sammen med våre samarbeidspartnere kan vi tilby alle slags boliger langs hele kysten. Etter flere år i bransjen har vi fått bra med erfaring på området. Hele tiden søker vi etter å finne et perfekt hjem for de som ønsker en bolig. Noen ringer eller mailer, ser på våre objekter eller kommer med spesielle ønsker. Noen stikker også innom kontoret. Det er også mange henvendelser fra folk som vil selge boligene sine, naturligvis. Spanish Dreams har gode relasjoner med andre seriøse eiendomsmeglere i området i tillegg. På den måten slipper interesserte å kontakte forskjellige meglere for å finne drømmehuset, forteller June og Jan Steenberg.
-Vi har aldri hatt ”skivebom” når vi har solgt en bolig. Tilbakemeldingene er veldig gode. Hele tiden lærer vi noe som kommer kundene våre til gode. Derfor blir vi heldigvis anbefalt videre. Jungeltelegrafen er viktig. Research er også veldig avgjørende i denne bransjen. Vi bruker tid når vi finner en bolig før vi eventuelt anbefaler den til aktuelle kjøpere.
Flere tjenester
-Her er det også nødvendig å holde kunden i fokus etter selve salget. Nyinnflyttede har ofte behov for hjelp til å inne de rette leverandørene av alle typer tjenester. Og vi vet hvilke personer som skal kontaktes når det må gjøres noe i og rundt boligen. Sjekking av hus ette regn, lufting, installering av tv og internett og generelle servicetjenester er noe vi stiller opp på.
-Uansett er det helt nødvendig, men også naturlig for oss å bruke mye tid på kunden. Vi legger opp en besøksrute, ser på boliger som kan passe og er med i hele prosessen. Trygghet er alfa & omega for de fleste kundene, mener June og Jan Steenberg.