Trafikkulykkene i Spania koster samfunnet ca. 9, 6 milliarder euro i året. Det tilsvarer 0,94 prosent av Spanias bruttonasjonalprodukt.
Alle disse milliardene er sluttsummen for alt som skjer i og etter en trafikkulykke. Utgiftene til sykehus og rehabilitering er de største summene.
Positivt er det at utgiftene har vist en fallende tendens de siste årene. I 2012 var nemlig utgiftene på 10, 49 milliarder euro.
Det var i 2014 89. 419 trafikkulykker i Spania.1. 680 personer ble drept i trafikken og 124.694 skadet.
Som nevnt er utgiftene til sykehusinnleggelsen den største belastningen for samfunnet. 4, 19 milliarder euro ble sykehusregningen etter trafikkulykker i fjor. 3, 14 milliarder euro gikk md til de skadde, mens de omkomnes etterlatte mottok 2,31 milliarder euro.
I summen på 9,6 milliarder euro er ikke skader på privat eiendom og kjøretøy med, så summen er egentlig høyere.
Sammenlignet med andre land, så ligger Spania ganske bra an. I Frankrike er samfunnsutgiftene beregnet til 36, 30 millioner euro, mens det i Tyskland er 32, 50 milliarder euro. Det utgjør henholdsvis 1,7 og 1,2 prosent av landenes bruttonasjonalprodukt.
Et stadig økende problem er knyttet til rus og bilkjøring. 12 prosent av bilistene innrømmer i en rapport laget av OECD at de har kjørt i ruspåvirket tilstand. I Spania viste det seg at hele 39 prosent av de omkomne bilistene i 2014 var påvirket. Blant annet har bruken av de narkotiske stoffene cannabis og kokain økt sterkt.
Økt fart gir også trafikkmyndighetene bekymringer. 22 prosent av ulykkene på spanske veier kan tilskrives for høy hastighet. Uoppmerksomhet lå bak 38 prosent av dødsulykkene.
Det påpekes i rapporten fra OECD at mobilbruk også er en hyppig ulykkesårsak. I 2013 ble 126. 345 bilister i Spania bøtelagt fr å prate i mobiltelefonen mens de kjørte bil. Fortsatt gjør mange dette.