Bilister på Costa del Sol har oppfordret Spanias regjering til å kutte bompengene på en av regionens hovedveier, midt i advarsler om at mobiliteten i området har blitt «uutholdelig».
I en underskriftskampanje fra Change.org, signert av mer enn 400 brukere per tirsdag 3. desember, klaget bilister over at bompengene på den privatdrevne Autopista del Sol (AP-7) er blant de høyeste i Spania.
De la til at tusenvis av arbeidere og studenter ikke har noe annet valg enn å betale, ettersom det eneste alternativet – den statseide A-7 – ofte er overbelastet.
Autopista del Sol, en 105 km lang bomvei som forbinder Malaga med Guadiaro, nord for Gibraltar, koster for tiden €11,60 å kjøre fra ende til ende.
Avgiftene øker med rundt 60 % i løpet av sommeren, til rundt €40, og gjør bompengene uholdbart høye for mange innbyggere.
Bilister peker på Galicias bomvei AP-9 som en modell, hvor tur-retur-turer som gjennomføres innen 24 timer er gratis.
Hyppige brukere får også ytterligere rabatter, med noen reduksjoner som når opptil 93 % av sluttprisen.
Det spanske samferdselsdepartementet lovet i juli 2024 å studere lignende støttetiltak for AP-7, men disse er fortsatt ikke implementert.
Andalusiske bilister har etterlyst lik behandling og hevdet at bruk av de samme rabattene som i Galicia ville bidra til å avlaste A-7, forbedre sikkerheten og gjøre daglig pendling rimeligere for innbyggere på Costa del Sol.
Selv om Autopista del Sol teknisk sett eies av den spanske regjeringen, har den blitt drevet av konsesjonæren Ausol siden åpningen i 1999.
AP-7 innførte nylig nye rater etter slutten av høysesongen for turister, og kuttet bompengene med rundt 40 % sammenlignet med sommermånedene.
Ausol har satt den mest populære ruten – Malaga til Marbella – til €5,50, en reduksjon på 38 % sammenlignet med de foregående månedene.
Bompengene er regulert av spesifikke spanske myndighetsdekreter, som definerer høy- og lavsesongpriser.
Høysesongpriser gjelder fra juni til september og i 17 dager rundt påske.
Fastbrukere som oppfyller vilkårene for hyppig bruk betaler ikke høysesongpriser, verken om sommeren eller i påsken, og kan få en ekstra rabatt på opptil 50 %.
Ausols generaldirektør Juan Marchini sa: «Brukere trenger ikke å registrere seg noe sted; rabattene brukes automatisk hvis vilkårene for vanlig bruk er oppfylt, og så lenge en enkelt betalingsmetode, for eksempel et kreditt- eller debetkort eller Via-T-systemet, brukes.»
Via-T-systemet, som blir stadig mer populært blant vanlige sjåfører, kan kjøretøy passere bomstasjoner uten å stoppe, noe som sparer tid og penger.
Ifølge en rapport fra den uavhengige organisasjonen Automovilistas Europeos Asociados (AEA), er AP-7 plassert i «midten av tabellen» nasjonalt for bompengepriser.
Strekningen Malaga–Estepona (Ausol I) er rangert som nummer 10 i Spania, med priser per kilometer fra € 0,18 i høysesongen til € 0,11 i lavsesongen.
Strekningen Estepona–Guadiaro (Ausol II) er på 12. plass, med satser mellom €0,17 og €0,10.
Ausol insisterte på at prismodellen for to sesonger holder AP-7 blant de rimeligste bomveiene i nesten åtte måneder av året, med høyere priser bare i løpet av de fire sommermånedene og påsken.
Selskapet hevdet også at publikums oppfatning av høye bompriser påvirkes av veiens lengde – med 105 km er det den fjerde lengste bomveien i Spania.









