Elsker du å suse gjennom spanske gater på el-sparkesykkelen eller elsykkelen din? Fra 2. januar 2026 vil du ikke kunne kjøre lovlig uten en forsikring i baklommen.
En ny lov publisert i Spanias offisielle statsbulletin (BOE) fastsetter hvem som trenger dekning, hvilke kjøretøy som er unntatt, og hvor lang tid syklistene har på seg til å forsikre seg.
Regjeringen sier at tiltaket er utformet for å bringe orden i den blomstrende verdenen av urban mobilitet. Men for tusenvis av brukere betyr det nye kostnader, nytt papirarbeid og en stor nytenkning av hvordan de kommer seg rundt.
Hvem trenger egentlig forsikring?
Ikke alle sparkesykler og sykler vil bli berørt. Hvis du bruker en av de lette leiesparkesyklene du ser parkert på gatehjørner, kan du slappe av – selskapene har allerede sine egne forsikringer på plass.
Men hvis du eier din egen sparkesykkel eller elsykkel, er detaljene viktige. I følge den nye loven blir forsikring obligatorisk hvis:
Scooteren din kan kjøre fortere enn 25 km/t.
Den veier mer enn 25 kg og kan nå 14 km/t.
Elsykkelen din har ekstra motorassistanse som presser den forbi 25 km/t.
Du kjører et kraftig pedalkjøretøy som faller utenfor vanlige EU-kategorier og kan kjøre over 45 km/t.
Du bruker en tilhenger eller semitrailer festet til en av de ovennevnte.
Kort sagt, jo større, raskere eller kraftigere kjøretøyet ditt er, desto mer sannsynlig er det at du faller inn under de nye reglene. Og når du gjør det, forventes det at du har ansvarsforsikring, akkurat som førere av biler eller motorsykler.
Finnes det noen unntak?
Ja – og de er viktige. Ikke alle situasjoner krever en forsikring. For eksempel:
Kjøretøy som er offisielt avregistrert hos trafikkmyndighetene (DGT) er unntatt.
Tilhengere eller semitrailere med en maksimalvekt på 750 kg eller mindre trenger ikke dekning.
Kjøretøy som fortsatt bygges, testes eller transporteres som varer er ikke inkludert, selv om de fortsatt må ha andre garantier på plass.
Loven gjør det også klart at når kjøretøy behandles som varer, gjelder en streng minimumsdekning: 6,45 millioner euro for personskade og 1,3 millioner euro for materielle skader per ulykke. Det er et seriøst sikkerhetsnett for ofrene.
Når trer det i kraft?
Den store datoen er 2. januar 2026. Men lovgivere har lagt til en seks måneders avdragsfri periode for kjøretøy som tidligere ikke ble ansett som «motorvogner», men som nå blir det.
Det betyr at du ikke vil bli bøtelagt for å ikke ha forsikring frem til juli 2026. Men hvis det skjer en ulykke i løpet av den tiden, vil Insurance Compensation Consortium betale erstatning – og deretter komme etter den ansvarlige sjåføren for refusjon. Så selv om avdragsfri perioden kjøper litt pusterom, er det ikke en frikort.
Hvorfor nå?
Hvis du bor i en spansk by, har du sett det: sparkesykler som suser gjennom trafikken, barn som kjører uten hjelm, nestenulykker i kryss. Elsparkesykler og elsykler har eksplodert i popularitet, men de har også blitt knyttet til økende ulykkesrater og juridiske problemer.
Frem til nå har mange ofre for sparkesykler slitt med å få erstatning, spesielt når sjåføren ikke hadde forsikring. Regjeringen hevder at den nye loven vil garantere utbetalinger til de skadde og bringe sparkesykler og elsykler på linje med andre kjøretøy.
Kritikere sier imidlertid at tiltaket kan straffe grønnere og billigere transportalternativer. For unge mennesker eller pendlere med stramme budsjetter kan det å betale for en årlig forsikring presse dem tilbake til biler eller motorsykler – neppe det miljøvennlige resultatet byene sikter mot.
Likevel insisterer tjenestemenn på at sikkerhet og ansvarlighet kommer først.
Hva dette betyr for el-syklister
Hvis du eier en el-sparkesykkel eller elsykkel i Spania, er det nå på tide å sjekke modellen din. Se på vekt-, hastighets- og effektgrensene. Hvis den faller inn under de nye kategoriene, må du budsjettere med en forsikring før fristen.
Forvent at forsikringsselskaper vil begynne å tilby nye scooter- og elsykkelforsikringer lenge før 2026. Prisene er ikke klare ennå, men de vil sannsynligvis variere avhengig av modell, effekt og om du legger til tyveri- eller skadedekning i tillegg til det nødvendige ansvaret.
Dette er mer enn bare nok et byråkrati. Det er et tegn på at Spania ser på el-sparkesykler og elsykler ikke som leker, men som kjøretøy med reell risiko knyttet til seg. Fra januar 2026 kan uforsikrede syklister ikke bare bli bøtelagt, men også personlig ansvarlige for tusenvis av euro hvis en ulykke inntreffer.