Den spanske regjeringen ser ikke ut til å innfri sitt løfte om å presentere den nye motorveiskatt-modellen innen 30. juni i år. Skatten er meget upopulær, og nå tyder alt på at forslaget blir utsatt inn til videre.
Det er avisa El Pais som mener å vite at regjeringen ønsker å utsette hele motorskatt-reformen til etter valget. I praksis vil det bety at det kan komme et nytt forslag etter høsten 2023.
Spania er presset av EU og Brüssel. På den ene siden bevilger Brüssel midler til støtte og samfunnsmessige endringer i Spania, men man krever også noe tilbake. Blant annet må Spania øke sine statlige inntekter, og ett av flere inntektsbein i denne omstillingsprosessen er nettopp avgifter, eller bompenger, på motorveiene.
Det er ikke bare i det politiske miljøet at det er kritiske røster og uenighet når det gjelder betaling på motorveiene. Transportsektoren har også kommet med sterke motforestillinger.









