Influensasesongen er i gang i Spania. Den siste uka har det bare i Alicante-provinsen blitt registrert en økning på hele 172 prosent.
Fortsatt har ikke sykdommen slått så hardt til at det blir kalt en epidemi, men det nærmer seg sakte, men sikkert. I løpet av et par uker regner det spanske helsevesenet med at influensaen har rammet langt flere. Toppen forventes komme i begynnelsen av februar.
Barn rammes hardt denne gangen ser det ut for og på flere skoler rapporteres det om at halve klasser er borte. Ellers er 20 prosent fravær vanlig på skolene på grunn av influensa nå.
18,8 prosent av de som er lagt inn på sykehus de siste dagene hadde vaksinert seg.
Husk god håndhygiene er ekstra viktig om dagen.









