De seks separatistene som sitter fengslet etter oppvigleri og bråk i Catalonia høsten 2017 blir sittende bak lås og slå. Det har spansk Høyesterett besluttet.
De tiltalte har anmodet om å bli løslatt siden de står på valglister i forbindelse med det spanske parlamentsvalget 28. april, samt til kommune og EU-valget 26. mai.
Det er frykten for at de seks skal flykte utenlands som er hovedbegrunnelsen for at de seks fortsatt skal være fengslet. Carles Puigdemont flyktet jo blant annet til Belgia og er fortsatt der.
Forslaget om å sette på fotlenke på de seks separatistene, slik at de ville være overvåket hele tiden, mente Høyesterett ikke var trygt nok.









