Den katalanske regionpresidenten Quim Torra nekter på nytt å adlyde ordre. Denne gangen gjelder nekt i forbindelse med de gule sløyfene som henger på offentlige bygninger. De gule sløyfene har blitt et slags frihetssymbol for separatistene.
Fristen for å fjerne de gule sløyfene gikk ut 13. mars, men Torra har klaget avgjørelsen inn for Høyesterett og lar bannerne henge.
-De gule sløyfene handlerom ytringsfriheten for menneskelige rettigheter, fastslår Quim Torra.
Det er valgnemnden som har tatt initiativet til fjerning av de gule symbolene, for de har som oppgave å påse at myndighetene skal være nøytrale foran valg. Det er kommunevalg 26. mai.









