Førerkortsensor-streiken har kostet skattebetalerne – og næringen – rundt 40 millioner euro siden juni og 170.000 elever har ikke fått tatt førerkort.
Streikerne mener de burde tjene mer enn f.eks kontormedarbeidere på grunn av risikoen de står overfor – streiken ble startet i sommer og sensorene fra det spanske Biltilsynet skulle bare yte et minimum av tjenester, og dette betød bare én test per eksaminator per måned.
Kjøreskoler sier nå at de taper penger og at hundrevis over Spania er i fare for å gå konkurs.
Talsmann for industrien Salvador Ortiz sier: “Det vi ønsker er for begge sider [sensorer og Generaldirektoratet for Trafikk, eller DGT] setter seg ned og snakker for å finne en løsning.
“Tusenvis av elever venter på å ta sine tester fordi de trenger førerkort for å kunne få en jobb – enten det er som yrkesførere, eller bare for å kunne pendle, som tilfellet er med mange unge voksne ; som i det minste ønsker å få førerkort for moped. ”
Ortiz sier at det virkelige problemet startet for to år siden da mange sensorer pensjonerte seg og ikke ble erstattet, noe som betød at de eksisterende har måttet arbeide dobbelt.
“Da hadde vi 700 sensorer i Spania, og nå har vi bare 500, sier Ortiz. “Og DGT har heller ikke gitt de 500 hva de lovet dem.”
I de siste to årene har bransjen lært opp 22.000 nye instruktører, noe som betyr at hver dag blir det færre sensorer og flere og flere instruktører, sier Ortiz.
“Denne situasjonen har ødelagt en offentlig tjeneste, men ødelegger også for oss, førerskolene og våre elever – vi er de som lider mest.”
Ifølge Ortiz har 130 kjøreskoler i Spania stengt for godt, da de ikke har råd til sine moms-regninger – som må betales selv når fakturaene ikke er betalt.









