Det monumentalt ambisiøse prosjektet med å bygge en tunnel under Gibraltarstredet, som forbinder Spania og Marokko, har fått fart de siste årene og ser nærmere ut til å bli en realitet.
Prosjektet, som en gang ble kalt en «ønskedrøm» og deretter gjenopplivet i 2023 etter flere tiår med studier, skal nå bli en realitet som uunngåelig vil transformere hele transportinfrastrukturen mellom Afrika og Europa.
Ifølge Sociedad Española de Estudios para la Comunicación Fija a través del Estrecho de Gibraltar (SECEGSA), kan tunnelen realistisk sett være i drift innen 2035, og skape en historisk forbindelse for handel, turisme og kulturutveksling som kan transformere økonomier. Med teknisk gjennomførbarhet nå bekreftet, går prosjektet inn i en avgjørende fase med de logistiske og økonomiske utfordringene som må løses.
Ledende eksperter bekrefter gjennomførbarhet
Et viktig gjennombrudd kom fra en gjennomførbarhetsstudie bestilt av SECEGSA til Herrenknecht, den tyske lederen innen tunnelboremaskiner. Rapporten, som ble tildelt 296 400 euro, konkluderer med at det er fullt mulig å bygge en jernbanetunnel under sundet med dagens teknologi. Den viser komplekse seksjoner som Umbral de Camarinal, med krevende geologiske forhold. Studien anslår at den første fasen, en prøve-tunnel, kan ta bare seks til ni år.
Bygget på denne informasjonen har SECEGSA gitt Ineco, et offentlig ingeniørfirma underlagt transportministeriet, i oppgave å oppdatere den foreløpige prosjektutformingen. Oppdateringen, som opprinnelig ble kontraktsfestet i 2021, må være fullført innen august 2026, med revisjon av aspekter som geologi, geoteknikk, sikkerhet og terminalinfrastruktur. Parallelle tiltak inkluderer seismiske studier med innspill fra US Geological Survey og besøk til sammenlignbare prosjekter som Rogfast-tunnelen i Norge.
Bilaterale avtaler mellom Spania og Marokko har fremskyndet tingene noe, der SECEGSA samarbeider med sin marokkanske motpart, Société Nationale d’Études du Détroit (SNED). Finansieringen har økt: SECEGSAs budsjett hoppet fra 100 000 euro i 2022 til over 4,7 millioner euro i 2024, delvis fra EUs gjenopprettingsmidler.
Designspesifikasjoner og tidslinje
Det grundig utarbeidede foreslåtte designet omfatter en undersjøisk jernbanetunnel som strekker seg omtrent 60 til 65 kilometer, med 28 til 40 kilometer under spansk territorium. Ruten går gjennom Umbral de Camarinal og når en maksimal dybde på 300–475 meter under havbunnen. Den inkluderer to enkeltsporede rør for passasjerer og gods, pluss en servicegalleri for sikkerhet. Reisetiden over det 14 kilometer lange sundet vil være omtrent 30 minutter.
På spansk side er terminalen planlagt nær Vejer de la Frontera, integrert med jernbanelinjen Cadiz-Sevilla og veiforbindelser til motorveiene N-340 og A-48. Prosjektet fokuserer utelukkende på jernbane, og forkaster kjøretøyalternativer for å optimalisere effektiviteten. Eksperter fra Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos beskriver det som et «unikt prosjekt som er i stand til å transformere mobilitetens historie mellom Europa og Afrika».
Tidslinjen er ambisiøs, men likevel forsiktig. Den foreløpige undersøkelsestunnelen kan være i gang før 2027, med viktige milepæler som målsetting for 2035-2040. Innledende fremgang kan sammenfalle med FIFA-VM i 2030, som arrangeres i fellesskap av Spania, Portugal og Marokko.
Utfordringer og kostnader fremover
Til tross for optimisme står prosjektet overfor hindringer: seismisk aktivitet, sterke havstrømmer, ustabil masse og behovet for harmoniserte regelverk mellom nasjoner. Marokkos nordlige jernbanenettverk krever full elektrifisering. Pågående studier av Herrenknecht Ibérica og Tekpam Ingeniería tar for seg geoteknikk og seismisk aktivitet, og sistnevnte gjenopptas i 2026.
Hvis tunnelen realiseres, vil den omorganisere den regionale økonomien og skape en interkontinental akse for varer og mennesker. Den kan koble Madrid til Rabat med jernbane, styrke integrasjonen mellom EU og Maghreb, redusere transportkostnader og oppmuntre til turisme. Som et geopolitisk gjennombrudd symboliserer den bedre bånd mellom Europa og Afrika i det 21. århundre.
Rogfast tunellen i Norge:
Rogfast er et veiprosjekt under bygging på europavei 39 som vil gi ferjefri veiforbindelse mellom nord og sør i Rogaland under Boknafjorden. Rogfast er en del av prosjektet Ferjefri E39. Hoveddelen av Rogfast er den 26,7 kilometer lange Boknafjordtunnelen som blir verdens lengste undersjøiske veitunnel. I tillegg kommer tunnelarmen Kvitsøytunnelen som vil gi Kvitsøyfastlandsforbindelse. De to tunnelene vil erstatte ferjesambandene Mortavika–Arsvågen og Kvitsøy–Mekjarvik. Prosjektet er politisk vedtatt, og de forberedende arbeidene ble igangsatt 4. januar 2018. Senere samme år ble prosjektet stoppet på grunn av store kostnadsøkninger.
Etter at prosjektet ble stanset, gjennomgikk Statens vegvesen prosjektet for å kutte kostnader. I oktober 2020 ble den nye utbyggingskostnaden anslått til 24,8 milliarder kroner, og i november ga regjeringen grønt lyst for finansiering og bygging. Staten skal finansiere 40 prosent av utbyggingen. Byggestart var i september 2021, med beregnet ferdigstillelse i 2031 og estimert åpningsår 2033.









