En rekke ordførere og næringslivsledere på Costa del Sol har uttrykt sin store forargelse over sentralregjeringens «mangel på vilje» til å bygge et kysttog.
I et nylig møte uttalte sentralregjeringen at planleggingen av et kysttog på Costa del Sol «vil ta flere tiår».
I stedet for å prioritere byggingen av dette nye toget, har regjeringen nå foreslått kortsiktige løsninger – som å senke bompenger på motorveier og fortsette å bruke transportsystemer i storbyområder og byer.
Ayuntamientos i Mijas og Fuengirola finner disse forslagene henholdsvis «uakseptable» og «skandaløse».
Tjenestemenn i Mijas sier at senking av bompenger ikke vil hjelpe på transportproblemene, ettersom veiene allerede er overbelastet med trafikk som fungerer som et økonomisk og sosialt problem – faktisk vil senking av bompenger mest sannsynlig føre til flere kjøretøy og forverre dette problemet.
Disse meningene deles av Ana Mula, ordføreren i Fuengirola, som sier at «regjeringen ikke erkjenner problemene på kysten».
Hun er sint over måten regjeringen «feirer et møte som ikke har resultert i noe».
Regjeringens mangel på hastverk og «vilje» når det gjelder å forbedre infrastrukturen på Costa del Sol har fått mange flere tjenestemenn til å uttale seg, da de sier at det ikke har vært noen tiltak for å forbedre områdets transportsystem de siste syv årene.
«Når det er politisk vilje og budsjettmessige midler, forkortes tidsfristene for nødvendige og presserende prosjekter», sier ordføreren i Estepona, Jose Maria Garcia Urbano.
I tråd med dette har ordføreren i Torremolinos, Margarita del Cid, uttalt seg om hvordan regjeringens forsømmelse av transportspørsmål på Costa del Sol har forårsaket frustrasjoner.
Malagas PP-koordinator, Cristobal Ortega, har nå bedt om at regjeringens underrepresentant i Malaga går av, ettersom de ikke har klart å innføre hastetiltak i hele regionen.
En PP-talsperson i Marbella har ytterligere fremhevet områdets sinne ved å kritisere de lange tidslinjene på 10 til 15 år for kysttogprosjektet og etterlyser en seriøs, koordinert plan.
Etter hvert som sinnet mot regjeringens tildels manglende tilnærming vokser, har presidenten for Malaga Rotary Clubs Platform tatt til orde for «alternativer gjennom private investeringer og offentlige konsesjoner for å forkorte tidslinjene» for jernbaneprosjektet.









