Illustrasjonsfoto.
Den kontroversielle sommerprisen på Costa del Sols bomvei AP-7 avsluttes i dag (30. september).
Det markerer en fire måneder lang sommersesong der den spanske regjeringen har tjent svimlende 30 millioner euro på bilister som bruker det kritikere kaller «den dyreste motorveien i Spania».
Partido Popular (PP) har kritisert statsminister Pedro Sanchez’ administrasjon for ikke å ha redusert bompengene med «én eneste euro» til tross for at de har tjent millioner på ruten som tusenvis av turister og innbyggere er avhengige av daglig.
Prisøkningen på 62 %, som varte fra 1. juni til 30. september, har gjort pendlere og bedriftseiere rasende ettersom regjeringen tjener penger på dette, mens andre regioner i Spania nyter godt av rabatter eller bomveier uten avgift.
PPs visesekretær og andalusisk parlamentsmedlem Francisco Oblare kritiserte den sosialistiske regjeringen for å ha brutt løfter gitt for over et år siden om å innføre rabatter på strekningen som forbinder Calahonda med Guadiaro.
«I juli 2024 forpliktet samferdselsministeren seg til å etablere rabatter for denne strekningen», sa Oblare.
«Fjorten måneder senere venter vi fortsatt mens sjåførene fortsetter å betale dyrt.»
Bomvei AP-7 har blitt en politisk het potet på kysten, der innbyggerne står overfor et daglig dilemma om enten å betale ublu bompenger eller å sitte i kø på kystvei A-7 som er gratis .
Finansdepartementet samler inn 30 millioner euro årlig i avgifter bare fra AP-7-brukere, noe som gjør den til den dyreste bomveien per kilometer i hele landet.
Oblare anklaget sentralregjeringen for «komparativ klage», og påpekte at Galicia, Valencia, Baskerland og Catalonia alle har sikret bompengereduksjoner eller fullstendig liberalisering av motorveiene sine.
«Hvorfor skal arbeidere og studenter på Costa del Sol fortsette å lide mens andre regioner får lettelser?» spurte han.
«A-7 forblir fullstendig kollapset mens regjeringen ikke gjør noe annet enn å telle pengene som strømmer inn fra bompengene på AP-7.»
PP-politikeren kritiserte også Samferdselsdepartementets møteserie som angivelig hadde som mål å løse mobilitetsproblemer på Costa del Sol, og kalte dem fullstendig bortkastet tid fordi de ikke har resultert i noen konkrete tiltak.
Partiet har nå oppfordret Malagas PSOE-representanter til å presse sin egen regjering til å følge modellen til andre autonome regioner og enten kutte prisene eller skrote bompengene helt.
Sommerperioden med økte priser avsluttes offisielt i dag, med bompengepriser som går tilbake til standardsatser – selv om disse fortsatt er betydelig høyere enn sammenlignbare veier andre steder i Spania.









