Illustrasjonsfoto.
Sjokkerende tall har også avslørt at 207 motorsyklister og 14 mopedførere har blitt drept i ulykker så langt i år.
Ifølge foreningen for tekniske kjøretøykontrollstasjoner (AECA-ITV) har rundt 37 prosent av motorsyklene på veiene i Spania ikke gyldig kjøretøysertifikat. Med andre ord, av de 4 369 990 registrerte motorsyklene har minst 1 606 377 ikke et oppdatert ITV-sertifikat.
«Til tross for innsatsen og sikkerhetskampanjene til det nasjonale generaldirektoratet for trafikk (DGT) og bevissthetskampanjene utført av AECA-ITV, kan det hende at nesten fire av ti motorsykler på spanske veier ikke overholder trafikksikkerhets- og miljøvernstandarder», forklarte Guillermo Magaz, administrerende direktør i AECA-ITV.
Men tallet er enda mer bekymringsfullt når dataene for mopeder analyseres. Av de 1 618 349 mopedene som er registrert hos DGT, har minst 1 231 397 ikke et gyldig ITV-sertifikat.
Dataene fra DGT viser også et høyt nivå av manglende overholdelse av forsikringsregler, men noe lavere enn for ITV. Offisiell informasjon viser at 27 prosent av motorsyklene kjører uten obligatorisk forsikring, og for mopeder når tallet 69 prosent.
Ved å analysere offisielle data har AECA-ITV faktisk kunnet vise at mer enn én million motorsykler i Spania ikke har en oppdatert EU-kontroll eller forsikring, eller i det minste er ikke forsikringsdataene deres tilgjengelige. Dette tallet er svært likt det som er registrert for mopeder.
«Dette er en virkelig bekymringsfull situasjon, spesielt når vi analyserer ulykkestallene så langt i år for denne typen tohjulede kjøretøy. Per 10. september har 207 motorsyklister og 14 mopedførere blitt drept. Hvis vi ønsker å forbedre denne situasjonen, må vi sørge for at både motorsykler og mopeder har en gyldig EU-kontroll og er i god vedlikeholdstilstand», konkluderte Magaz.