Carrefour vil åpne 100 nye butikker i Spania i år, noe som de sier vil skape 700 arbeidsplasser.
Kunngjøringen kommer bare uker etter at den franske rivalen Alcampo annonserte at de kutter 580 jobber og stenger 26 utsalgssteder i landet.
Carrefours ekspansjon vil primært fokusere på de mindre Carrefour Express-butikkene i stedet for hypermarkeder, med 46 åpninger så langt i år.
Kjeden har åpnet 691 butikker i Spania siden 2019, noe som bringer det totale antallet til over 1600 utsalgssteder og representerer en investering på 150 millioner euro.
Det ekstra løftet er Carrefours svar på det økende presset fra regionale supermarkedkjeder og dominansen til Mercadona, som har 1614 utsalgssteder.
Til tross for all ekspansjonen har Carrefours markedsandel holdt seg stagnerende på 9,8 %, godt bak Mercadonas 26,6 %.
Lidl og Eroski henger etter med markedsandeler på henholdsvis 6,5 % og 4,3 %, ifølge de siste Kantar-tallene.
Forbrukernes preferanser skifter mot regionale kjeder med lokal forankring og som tilbyr et bredt utvalg av lokale produkter, noe som gjenspeiles i at de har en markedsandel på 18 %.
Data fra arbeidsgiverforeningen Assedas viser at antallet regionale butikker har økt fra 3750 i 2021 til 4130 i dag, noe som er en av grunnene til at Carrefour presser på sine ekspressutsalg.
Carrefours spanske salg opplevde en økning på 1,4 % i de tre første månedene av 2025, drevet av en økning på 2,5 % i sammenlignbart matsalg – en forbedring fra økningen på 1,8 % i siste kvartal 2024.