En uke etter det massive strømbruddet på halvøya har Spanias supermarkedindustri avslørt svimlende økonomiske tap og etterlyst en nasjonal kriseplan for å forhindre ytterligere kaos.
Ifølge ASEDAS, den spanske foreningen for distributører, selvbetjeningsbutikker og supermarkeder, kostet strømbruddet 28. april sektoren minst 53 millioner euro.
Dette tallet beskrives som et «første konservativt estimat» og forventes å stige etter hvert som flere data kommer frem.
Ferske, kjølte og frosne matvarer ble hardest rammet.
I butikker der kjølerne stoppet å virke, måtte lagerbeholdningen tas ut av hyllene og destrueres.
Generatorer holdt de fleste store supermarkedkjeder i drift i flere timer.
Men selv da klarte mange forhandlere ikke å opprettholde full service.
Flaskevann og toalettpapir var blant de første produktene som forsvant, ettersom forbrukerne hastet med å hamstre nødvendige varer i scener som lignet på de vi hadde under COVID-19.
Konsekvensene strakte seg utover ødelagt varelager. Strømbruddet utløste omfattende logistiske forstyrrelser, der selskaper ble tvunget til å bruke store penger på transport, drivstoff til nødgeneratorer, avfallshåndtering og ekstra sikkerhet.
ASEDAS, som representerer store merker som Mercadona, Lidl, Dia og Ahorramas, og står for 75 % av Spanias matdistribusjon, uttalte at krisen beviste hvor sårbar viktig infrastruktur fortsatt er – og hvor uforberedte myndighetene fortsatt er.
«Strømbruddet understreker nok en gang det presserende behovet for at myndighetene samarbeider med oss om en kriseplan som sikrer vår evne til å operere og inkluderer ekstraordinær beskyttelse for skadede produkter og anlegg», sa Ignacio Garcia Magarzo, generaldirektør i ASEDAS.
Supermarkedene etterlyser nødprotokoller som kan aktiveres «i minutt null» i tilfelle av en nasjonal krise.
Blant de viktigste kravene: umiddelbare sikkerhetstiltak for varebevegelser (inkludert tilgang til butikker og logistikkplattformer), avfallshåndteringsstrategier og koordinert offentlig meldingsvirksomhet for å unngå panikkkjøp og spredning av feilinformasjon.
Strømbruddet, la de til, var en «klar refleksjon av det presserende behovet for reelle og automatiske beskyttelsesmekanismer for denne strategiske sektoren».









