Torrevieja tar et stort skritt mot smart og bærekraftig turisme med lanseringen av den digitale plattformen TorreviejaSensing.com, et verktøy som gjør det mulig å lytte til stemmene til både fastboende og besøkende – i sanntid. Målet er klart: å forstå hva folk faktisk mener om byen, og bruke innsikten til å fatte bedre beslutninger.
Den nye plattformen ble nylig presentert av turistbyråd Rosario Martínez Chazarra og professor José María Cecilia Canales ved Universitetet i Valencia, som også er medgründer av selskapet bak prosjektet, Sensing Tools. Plattformen er utviklet med støtte fra kommunen, TI·LAB og universitetet i Alicante.
Ved hjelp av kunstig intelligens analyserer TorreviejaSensing tusenvis av kommentarer, vurderinger og innlegg fra sosiale medier som Google, YouTube, Facebook og X (tidligere Twitter). Systemet henter ut følelser, temaer og steder som nevnes ofte, og gir dermed et helhetlig bilde av hvordan byen oppleves – både av dem som bor her, og dem som besøker.
– Denne plattformen lar oss forstå hva folk mener om viktige deler av vår turistmodell: mobilitet, renhold, arrangementer, overnattingstilbud og miljøpåvirkning. Det gir oss mulighet til å handle raskere, forbedre tjenestene og utvikle en mer balansert og bærekraftig turisme, sier Martínez.
Kunstig intelligens med et formål
Bak teknologien ligger avanserte språkanalysemodeller, som er spesialtrent til å tolke menneskelig språk og trekke ut informasjon som kan brukes i beslutningsprosesser. Plattformen har også en innebygd, intelligent chatbot som lar kommunens ansatte stille konkrete spørsmål – som for eksempel hvor klagene på overfylte strender er størst, eller hvilke arrangementer som får mest positiv respons.
Systemet bruker såkalt RAG-teknologi (Retrieval-Augmented Generation), som kombinerer søk i store tekstdatabaser med språkmodeller som GPT-4 for å gi presise og kontekstuelle svar.
Fra tall til innsikt
TorreviejaSensing skal bidra til at turistpolitikken i byen ikke bare styres av tall og statistikk, men også av opplevelser og følelser. Plattformen kan blant annet avdekke tilbakevendende problemer, fange opp etterspørsel etter nye turistopplevelser, og måle omdømmet etter store arrangementer.
– Vi går fra å måle turisme i rene tall til å forstå hvordan den faktisk oppleves. Dette er et strategisk verktøy som gjør det mulig å ivareta både turister og fastboende, avslutter turistbyråd Rosario Martínez.