Den spanske regjeringen har publisert et kart som viser hvor du kan lade elbilen din.
Akkurat i tide til påske, når spanske folk tradisjonelt tar veien for å besøke slektninger, er kartet nå tilgjengelig – og det viser nesten 26 000 ladepunkter, med priser og ladehastigheter.
Tredje visepresident og minister for økologisk omstilling, Sara Aagesen, presenterte mandag «Reve-kartet», som gir sanntidsinformasjon om plassering av ladepunkter, strømprisen på hver enkelt, ladehastighet, tilgjengelighet og tilstedeværelsen av servicetjenester, som for eksempel kafeer, der du kan vente mens bilen lades.
Kartet kan konsulteres på www.mapareve.es og kan også lastes ned til mobiltelefoner.
For øyeblikket, og selv om tallene kan endres, er avstanden mellom ett ladepunkt og et annet i 99 % av landet nå mindre enn 50 km.
I henhold til forskriften skal alle ladepunkter med kapasitet over 43 kW plasseres på kartet.
“Det var interessant å kunngjøre dette i påvente av påskeferien, men hastigheten som ladepunktene øker med er praktisk talt minutt for minutt, så det er vanskelig å holde seg oppdatert,” sier Arturo Pérez de Lucía, daglig leder i Business Association for the Development and Promotion of Electric Mobility (AEDIVE). Han sier han vil være en av de første som tester kartet.
Kartet som i tillegg til å lokalisere ladepunkter, med hvilken hastighet og pris, gjør det mulig å plotte reiseruter, og integrere punkter hvor du kan lade underveis.
Hver gang du klikker på en av punktene som indikerer tilstedeværelsen av en lader, har du også informasjon om driftstidene, operatøren som yter tjenesten, tilgjengelighet, koblingstype, betalingsmåte og trafikk.
Daglig leder for den spanske sammenslutningen av bil- og lastebilprodusenter (ANFAC), José López-Tafall, mener at lanseringen av ladepunktskartet akkurat nå, før årets første helligdager, “er veldig gode nyheter” og “svært tiltrengt informasjon, ikke bare for de som eier et elektrisk kjøretøy, men også for de som ikke gjør det”.
Imidlertid står sektoren fortsatt overfor utfordringen med å øke antallet hurtigladere med høy effekt.
Foreløpig er bare 42,2 % av ladepunktene for elbiler ultraraske, og kun 12,1 % har hurtigladeinfrastruktur.
De resterende ladepunktene er delt mellom «konvensjonelle» ladepunkter (27,5 %), semi-hurtige ladepunkter (9,5 %) og tilkoblede ladepunkter (5 %).
Lanseringen av dette kartet som viser plassering av offentlige ladepunkter er det første av 10 tiltak som GTIRVE har satt i gang i løpet av første halvdel av 2025 for å fremme bruk og salg av elbiler.
GTIRVE (spansk transport- og transportmyndighet) har satt en frist i juni 2025 for godkjenning av en ny veiskiltplan for å tydelig indikere hvor en ladestasjon er plassert for sjåfører.
“Det er en forpliktelse til å fremheve de mange punktene som allerede eksisterer på veiene og ikke er synlige, og å gjøre det raskt,” bemerket generaldirektøren for Anfac, med henvisning til en forespørsel fra sektoren.
Han mener dette er en måte å “inngyte tillit” til de som ennå ikke har en elbil, men som trenger å overvinne denne “frykten” for ikke å ha steder å lade batteriene.
Mellom mai og august forventes det at regionene publiserer beste praksis for forenkling.
Departementet må på sin side godkjenne forenklingen av ladepunkter for å komme i drift, og National Commission on Markets and Competition (CNMC) utarbeider et etterspørselskapasitetskart.
Det i skrivende stund 340 000 elektriske kjøretøy som sirkulerer på spanske veier.
Det er 1,2 % av alle biler på veien.