Statusen for «Gibraltars suverenitet» kommer til å være en del av en etterforskning som skal gjøres av Trump-administrasjonen grunnet, i følge Trump, «ugunstige skipsfartsforhold» i sundet.
Federal Maritime Commission (FMC) har kunngjort at de vil se på en rekke faktorer som kan påvirke amerikansk skipsfart og handel i regionen.
Under mikroskopet vil være “årsaker, natur og virkninger, inkludert økonomiske og miljømessige effekter” av eventuelle begrensninger på amerikansk handel og skipsfart, og man vil vurdere hvilke skritt som skal tas for å “lindre” dem.
Dette inkluderer en rekke EU-forskrifter amerikanske fartøyer må overholde, så vel som “geopolitiske spenninger” og “lover, forskrifter eller praksis fra utenlandske myndigheter.”
Undersøkelsen kommer som en del av en bredere etterforskning av syv internasjonale maritime flaskehalser rundt om i verden og deres innvirkning på USAs handel.
FMC fremhevet flere bekymringer i Gibraltarstredet, en av dem var “spørsmålene rundt Gibraltars status.”
Andre inkluderte kollisjonsrisiko på grunn av høy fartøystrafikk, strenge EU-utslippsregler, geopolitiske stridigheter mellom Spania og Marokko, og til og med piratkopiering.
Den nye Trump-administrasjonen vil se på hvordan «lovene, forskriftene eller praksisene» til utenlandske myndigheter i regionen – nemlig de i Spania, Gibraltar og Marokko – bidrar til disse problemene og «begrensningene» de kan forårsake.
FMC kalte stredet “en av verdens travleste skipsruter, med stor trafikk og begrenset plass for store fartøyer” og påpekte bekymringene for “risikoen for kollisjoner, overbelastning og forsinkelser, spesielt i høye perioder.”
“Navigasjonsutfordringer som sterk strøm, vind og tåke kompliserer passasjen ytterligere, mens miljørisiko som oljesøl og forurensning, sammen med strenge regler, skaper ytterligere begrensninger.”
De seks andre flaskehalsene som undersøkes inkluderer den nordlige sjøruten, Den engelske kanal, Malaccastredet, Singaporestredet, Panamakanalen og Suezkanalen.
Kommisjonen er spesielt interessert i svar fra utenlandske myndigheter, containerrederier, fartøyseiere, bulklastoperatører og speditører på seks spesifikke spørsmål om årsakene, arten og virkningene av restriksjoner ved disse maritime strupepunktene.
Diskusjon om utbedringstiltak eller andre handlinger, om nødvendig, vil skje senere i prosessen, og vil bli ledsaget av muligheten for ytterligere offentlig kommentar.
Denne undersøkelsen vil begynne med en 60-dagers offentlig høringsperiode for å få svar på en rekke spørsmål.
Kommisjonen ønsker spesielt velkommen informasjon og perspektiver på følgende:
1. Hva er årsakene, arten og virkningene, inkludert økonomiske og miljømessige effekter, av begrensninger på ett eller flere av de maritime strupepunktene beskrevet ovenfor?
2. I hvilken grad er begrensninger forårsaket av eller kan tilskrives lover, forskrifter, praksiser, handlinger eller manglende handlinger fra en eller flere utenlandske myndigheter?
3. I hvilken grad er begrensninger forårsaket av eller kan tilskrives praksis, handlinger eller manglende handlinger til eiere eller operatører av fartøy med utenlandsk flagg?
4. Hva vil trolig være årsakene, naturen og virkningene, inkludert økonomiske og miljømessige effekter, av eventuelle fortsatte transittbegrensninger i løpet av resten av 2025?
5. Hva er de beste skrittene Kommisjonen kan ta, på kort og lang sikt, for å lindre transittbegrensninger og deres virkninger?
6. Hva er hindringene for å implementere tiltak som vil lindre de ovennevnte transittbegrensningene og deres virkninger, og hvordan kan disse håndteres?