Et dusin mellomstore egg koster nå 25 prosent mer enn for en måned siden, og dette er årsakene til den siste prisøkningen:
Først var det olje, deretter sukker, kaffe og sjokolade, og nå, som Spanias forbrukerorganisasjon, OCU, har advart mot, er det egg forbrukerne må betale dyrt for.
Ifølge OCU, som har fulgt prisutviklingen nøye, har kategori M-egg – de billigste – siden april 2024 steget med gjennomsnittlig 25,2 prosent. “Og det som er enda mer slående er at denne økningen har skjedd de siste to ukene,” sa OCU.
“Hver måned vurderer vi prisene på rundt hundre grunnleggende dagligvareprodukter, som vi publiserer i vårt prisobservatorium. Som et resultat vet vi at standardkostnaden for de billigste dusin M-eggene i supermarkedet i februar var mellom 2,07 og 2,10 euro. Den 12. mars ble de samme eggene imidlertid priset til 2,60 euro i de fleste spanske supermarkeder, forklarte OCU.
Ifølge organisasjonen har prisen på store egg steget med i snitt 15,4 % sammenlignet med april 2024. For egg fra frittgående høner er merkostnaden rundt 20 %, mens den for økologiske egg er 7 %.
Hva er forklaringen på disse prisøkningene?
I følge OCU, “er det ingen enkelt årsak som forklarer prisøkningen på bare to uker”, snarere flere faktorer. Til å begynne med peker de på fugleinfluensa-krisen i USA: “Eggforsyningen er i trøbbel i USA: utbrudd av fugleinfluensa i kyllingfarmer har tvunget til avliving av millioner av høner. Det forventede resultatet av det reduserte tilbudet er selvfølgelig redusert tilbud og høyere priser. Og dette kan også føre til at produsenter i andre land (inkludert Spania) øker eksporten, øker eksporten så øker kostnadene, sier organisasjonen.”
I tillegg er frykten for at fugleinfluensa også kan spre seg i Europa en annen faktor – ifølge OCU – som har innvirkning på prisene: “Selv om det i vårt land ikke har vært noe tilfelle blant fjørfe, har dette skjedd i nabolandene. Risikoen for at en epidemi starter er svært høy og det tas forebyggende tiltak og kontrollen økes for å unngå det, noe som betyr en økning i prisen på produksjonskostnadene som vil ha en veldig klar kildepåvirkning”.
Sist, men ikke minst i et globalisert miljø, skaper videoene, sosiale medier-rapporter osv. av individer som snakker om prisstigninger og sammenligner kostnadene for egg et miljø der vi alle forventer en slik “krise”, la OCU til.