Inditex-gruppen – eier av blant annet merkevarene Zara, Stradivarius, Pull&Bear og Bershka – økte salget med 7,5 % i 2024.
Inditex – Spanias multinasjonale motekonsern og eier av blant annet merkevarene Zara, Stradivarius, Pull&Bear og Bershka – avslutter nok en gang et historisk regnskapsår med en 9% økning i nettoresultatet, og når nesten 5,9 milliarder euro. Dette rekordtallet tilskrives større kostnadskontroll og 7,5 % økning i salget, selv om sistnevnte representerer en mer moderat vekst sammenlignet med de siste årene.
Selskapet, grunnlagt av Amancio Ortega, tjente 38,6 milliarder euro. Den lavere veksttakten blir mer merkbar hvis vi sammenligner dagens tall med tidligere år. Dette er første gang siden pandemien at verken fortjeneste eller salg har vokst tosifret.
Allikevel var bruttomarginen (overskuddet gruppen tjener på hvert salg) på 22,3 milliarder euro, 7,6 % høyere enn i 2023, og representerer allerede 57,8 % av salget. I tillegg har tekstilgiganten bekreftet at vår/sommerkolleksjonene deres allerede får positive tilbakemeldinger fra kunder. Salget fra 1. februar til 10. mars 2025 har økt med 4 %, sammenlignet med samme periode i 2024.
“De utmerkede salgs- og resultattallene viser Inditex Groups lønnsomme vekst, effektiviteten i alle operasjoner og den konstante innovasjonen som teamene våre driver og med en forretningsmodell som fortsetter å vise sin ambisjon og styrke 50 år etter åpningen av vår første butikk,” sa Inditex-sjef Óscar García Maceiras.
Gode forretningsresultater gjør at selskapet kan oppfylle et stort eget ønske: styret vil foreslå en utbytteøkning på 9 % for 2025, til 1,68 euro per aksje.
Inditex opprettholder også sin investeringsplan og vekststrategi, og til tross for reduksjon i antall fysiske butikker, er det årlige bruttoarealet i perioden 2025-2026 beregnet til rundt 5 %. “Logistikkekspansjonsplanen forblir i rute: dette ekstraordinære toårige investeringsprogrammet fokusert på forretningsekspansjon øremerker 900 millioner euro for å øke logistikkkapasiteten i hvert av regnskapsårene 2024 og 2025,” sa Inditex.
Mer salg, færre butikker
Til tross for nedgangen i vekstraten, også sterkt påvirket av valutaeffekten, forblir den galisiske tekstilgiganten konsekvent i sin evne til å selge mer med færre fysiske butikker. Selskapet avsluttet året med 5.563 butikker, 129 færre enn året før. Butikkarealet vokste imidlertid med 2 %.
Nettsalget fortsatte å vinne terreng, med nesten 10,2 milliarder euro, mer enn 26 % av totalen sammenlignet med 25,2 % i 2023. I fysiske butikker var veksten 5,9 %, to poeng lavere.
Zara er fortsatt selskapets flaggskip og står sammen med Zara Home allerede for mer enn 70 % av omsetningen. Stradivarius, et annet av dets mest anerkjente merkevarer, overgår allerede 11,8 % vekstraten til Bershka og Oysho, med 14 %.
Ytelse etter region
Etter region gikk Spania nok en gang opp i vekt, og bidro med 15 % av omsetningen, mens resten av Europa også vokste kraftig. På den annen side falt USA fra 19,6 % til 18,6 %, mens Asia falt fra 16,9 % til 15,7 %.
Når det gjelder nye markeder, planlegger Inditex å åpne sine første butikker i Irak i 2025. Bershka vil åpne sin første butikk i Sverige. Stradivarius får premiere i Østerrike, mens Oysho vil gjøre det samme i Nederland og Tyskland.
Det som gjenstår å se er strategien Inditex Group vil implementere i USA, hvor de har lagt mye av sin internasjonale ekspansjonsinnsats. Tilstanden av uforutsigbarhet forårsaket av Donald Trumps geopolitiske og tariffmessige tiltak gjør fremtiden til Inditex over Atlanterhavet usikker.