Spanias ledende supermarkedskjede Mercadona hadde et rekordstort nettoresultat i fjor på 1,3 milliarder euro.
Det var en økning på 37 % i forhold til 2023 og et rekordhøyt nivå i kjedens 50-årige historie med handel.
Salget fortsatte å vokse og nådde 38,8 milliarder euro – en årlig økning på 9 %.
Den Valencia-baserte virksomheten kunngjorde resultatene sine på tirsdag i hjembyen under en pressekonferanse arrangert av styreleder og storeier, Juan Roig, som beskrev tallene som “spektakulære”.
Spanias lavere inflasjonstakt bidro til å forklare den sterke økningen i Mercadonas inntekter.
Juan Roig påpekte at inntekten steg til tross for at gjennomsnittsprisen på en handlekurv i butikken falt i 2024 med 2 % – tilsvarende €6.
I løpet av fjoråret kuttet Mercadona prisene i februar og juli til en kostnad på €150 millioner, og reduserte prisene på rundt 1000 varer med en årlig besparelse på €150 per kurv.
“Råvareprisene har blitt bedre, og vi senker eller øker alltid prisene basert på den faktoren,” sa Roig.
«Mercadona gjør det veldig, veldig bra. Hvorfor? For vi er i to land hvor økonomien fungerer veldig bra, Spania og Portugal. Og fordi vi har en flott modell og vi tar mange beslutninger, modige, noen ganger upopulære og irriterende,” la han til.
Mercadona avsluttet 2024 og utvidet gapet til sine rivaler, og gikk opp til 26,6 % av den nasjonale operatørens markedsandel – opp 0,5 % – ifølge Kantar Worldpanel.
Mercadonas markedsandel er større enn Carrefour, Lidl, Eroski og Dia til sammen.