I februar 2025 omkom 72 personer i trafikkulykker på veiene, noe som er 2 færre enn samme måned året før, til tross for en økning i mobiliteten på 3 %. Antallet fotgjengerdødsfall har derimot økt, mens dødsfall som følge av utforkjøringer og kollisjoner har gått ned. I tillegg viste statistikken at mange av de omkomne ikke brukte sikkerhetsutstyr, som setebelter og hjelmer. Den autonome regionen Andalucía har den høyeste dødeligheten, mens Catalonia og Valencian Community har hatt en økning i antallet dødsfall sammenlignet med februar 2024.
Avhengig av ulykkestype har dødsfall som følge av utforkjøringer gått ned med 28 dødsfall, 5 færre enn i samme måned i fjor. Dødsfall som følge av side- og frontkollisjoner har også gått ned i februar, med 7 dødsfall, 3 færre enn i februar 2024.
18 av de omkomne brukte ikke riktig sikkerhetssystem på tidspunktet for ulykken, 15 av dem var i bil, 1 i varebil, 1 i lastebil og 1 var syklist.
Ulykkesstatistikk – Dødsfall, ulykkesrate og sårbare trafikanter
I løpet av februar måned ble det registrert 68 dødelige ulykker på veiene, hvor 72 personer omkom, 2 færre enn i samme måned i 2024, i en sammenheng der mobiliteten har økt med 3 % sammenlignet med februar året før, med 32,18 millioner langtidsreiser registrert.
Det er på konvensjonelle veier at 2 færre personer har omkommet enn i februar i fjor, da antallet dødsfall på motorveier og dobbeltsporede veier forblir konstant, som vist i tabellen.
Dødsfall etter veitype
Ser vi på transportmidlene, har antallet fotgjengerdødsfall økt denne måneden, 9 i februar, 3 flere enn i samme måned i fjor. Av de 9 fotgjengerdødsfallene, har 6 skjedd i ulykker på motorveier/dobbeltsporede veier og 3 på konvensjonelle veier.
Den mest markante nedgangen i dødsfall denne måneden har skjedd i personbiler, med 35 dødsfall, 5 færre enn i samme måned i fjor.
Dødsfall etter transportmiddel
Avhengig av ulykkestype, har dødsfall som følge av utforkjøringer gått ned med 28 dødsfall, 5 færre enn i samme måned i fjor. Dødsfall som følge av side- og frontkollisjoner har også gått ned i februar med 7 dødsfall, 3 færre enn i februar 2024.
Dødsfall etter ulykkestype
Når det gjelder bruken av sikkerhetssystemer, var 17 av de omkomne ikke iført setebelte på tidspunktet for ulykken, 15 av dem var i bil, 1 i varebil og 1 i lastebil, og 1 syklist brukte ikke hjelm.
By autonome regioner er Andalucía den regionen med høyest antall dødsfall, med 15 omkomne, mens Catalonia og Valencian Community er regionene med størst økning, med 4 flere dødsfall enn i samme måned i februar 2024.
Dødsfall etter autonome regioner
Ulykkesrate for helgen (28. februar – 2. mars)
Når det gjelder helgen 28. februar til 2. mars, har 15 personer omkommet på interurbane veier i 11 dødelige ulykker.
Avhengig av veitype skjedde 6 av dødsfallene på motorveier og 9 på konvensjonelle veier.
Denne helgen var kun 1 av de omkomne en sårbar trafikant, en motorsyklist, mens 12 omkomne var i personbil.
Blant de dødelige ulykkene var det 9 kollisjoner og 5 utforkjøringer.
Ulykkene fant sted i Badía del Vallès, Cercs, Gurb og Vacarisses (Barcelona), Torreblanca og La Vall d’Uixó (Castellón), Guadix (Granada), Santa María del Páramo (León), O Saviñao (Lugo), Gondomar (Pontevedra) og L’Aldea (Tarragona).
Så langt i år har 169 personer omkommet på veiene, 2 flere enn i samme periode i fjor.
Kilde: dgt.es