Ryanair-sjef Michael O’Leary raser mot bøtene fra den spanske regjeringen.
Det irske lavprisflyselskapet reagerer sterkt på de “falske påstandene” fra minister Pablo Bustinduy om at bøtene som hans departement har ilagt flere flyselskaper som tar betalt for håndbagasje – totalt på 179 millioner euro – var ment å beskytte spanske forbrukere
Ryanair har bedt ministeren for sosiale rettigheter, forbruk og agenda 2030, Pablo Bustinduy, om å «respektere EU-lovgivningen» som garanterer flyselskapenes frihet til å fastsette egne priser.
Dette skriver SurInEnglish.
Ryanair-sjef Michael O’Leary (bildet) sa i en uttalelse at Bustinduys plikt var å “respektere lovgivningen” som “garanterer alle flyselskaper friheten til å sette priser og retningslinjer uten innblanding fra store ministre”.
Ifølge O’Leary er disse bøtene derfor «ulovlige» og rammer flyselskaper som har revolusjonert flyreiser og turisme i Spania ved å redusere prisene drastisk for forbrukere og deres familier.
“Denne ministeren kan ikke plutselig oppheve EU-lovgivningen i Spania eller fortelle europeiske flyselskaper hvordan de skal sette prisene sine,” sa han, fordi den økonomiske påvirkningen av denne boten nødvendigvis vil bli gitt videre til passasjerer med høyere priser som resultat.
Han la til at selskapet fraktet 60 millioner passasjerer i Spania i 2024, passasjerer som “med glede” aksepterte bagasje- og setepolitikken i bytte mot “ultralave” priser.
“Det siste Ryanair-passasjerer ønsker er at Mr Bustinduy skal blande seg inn eller øke våre lave priser for å gjøre et populistisk grep med ulovlige bagasjebøter som klart bryter EUs lover,” konkluderte han.
Brussel etterforsker boten
Torsdag kunngjorde EU-kommisjonen starten på en foreløpig etterforskning mot Spania for boten på 179 millioner euro som regjeringen i november i fjor påla Ryanair, Vueling Easyjet, Norwegian og Volotea for å blant annet ta ekstra gebyrer for håndbagasje.
Spanske myndigheter har ti uker til å svare på forespørselen om informasjon fra EU-kommisjonen.
Når Spanias svar er mottatt, vil EUs utøvende myndighet ha ytterligere ti uker på seg til å vurdere situasjonen og avgjøre om det skal åpnes overtredelsessak. Mekanismen legger imidlertid opp til utsettelser på inntil ni måneder for å finne en løsning innenfor den uformelle dialogen.
Kommisjonen støtter prinsippet om fri prising i lufttjenesteforordningen, som den mener har gjort den i stand til å redusere kostnadene for forbrukerne ved å la flyselskapene «konkurrere mer effektivt gjennom ulike prisstrategier og skreddersydde produkttilbud».