En undersjøisk tunnel mellom Spania og Marokko er rapportert å være ett skritt nærmere realisering etter at et tysk firma ble valgt til å gjennomføre en mulighetsstudie.
De tyske selskapet Herrenknecht, som spesialiserer seg på undersjøisk tunnelbygging og har de største boremaskinene i verden, har blitt tildelt kontrakten for mulighetsstudien på €300 000 gjennom sitt spanske datterselskap, ifølge Marokkanske kilder.
Herrenknecht har en lang merittliste av prestisjetunge tunnelprosjekter, inkludert Gotthard Base Tunnel i Sveits, som er verdens lengste og dypeste jernbanetunnel, 57 km lang.
De tyske spesialistene konstruerte også den nye Thames Tideway Tunnel, også kjent som Londons “superkloakk”, og Qatars metrosystem i Doha bygget i forkant av verdensmesterskapet i 2022.
Herrenknecht har fått i oppgave å undersøke om den foreslåtte tunnelen, prissatt til 7 milliarder euro, som skal gå 300 meter dypt under jorden mellom Tarifa og Tanger, virkelig er en gjennomførbar ingeniørbragd.
Tunellen som vil overskride lengden på både Kanaltunnelen og Japans Seikan-tunnel, har allerede fått investeringer på €104 millioner fra Spania og Marokko siden de første studiene startet.
Ytterligere 2 millioner euro i midler fra EU er bevilget til å oppdatere tekniske studier og digitalisere planer for megaprosjektet, som kan ta over 20 år å bygge.
Ambisiøse estimater spår at 13 millioner passasjerer kan krysse mellom Marokko og Spania hvert år på toget, noe som vil innebære et dobbeltskinnespor og en ekstra servicelinje som strekker seg 38,5 kilometer.
Det spanske statseide selskapet Secegsa har nylig kontrahert fire seismografer, for €480.000, for å evaluere seismiske risikoer i samarbeid med US Geological Survey.
Prosjektet ser for seg to separate jernbanetunneler som vil koble Spanias jernbanenettverk til Marokkos, betydelige oppgraderinger av den eksisterende infrastrukturen vil være nødvendig på spansk side.
Secegsas administrerende president Jose Luis Goberna Caride har allerede sagt at selv om forundersøkelser kan koste opptil 1 milliard euro, er denne investeringen avgjørende for nøyaktige kostnads- og tidslinjeprognoser for den endelige byggingen.
Prosjektet, som ble først unnfanget i 1979 etter et møte mellom Spanias kong Juan Carlos I og Marokkos Hassan II, har hatt perioder med både fremgang og stagnasjon, noe som ofte gjenspeiler tilstanden til spansk-marokkanske forholdet generelle.
Hvis prosjektet blir fullført, vil tunnelen skape den første faste forbindelsen mellom Europa og Afrika, potensielt transformere handelsruter mellom de to kontinentene og markere en av de viktigste ingeniørprestasjonene i moderne historie.