Seks mupis eller elektroniske informasjonsautomater er ved å bli installert i Altea som skal fungere som en informasjonskanal for besøkende og turister.
Brukerene vil ha tilgang til all type informasjon om arrangementer i byen som festivaler, kulturaktiviteter, kulturarv, natur, sport, sol og strand, turisme og fritid, opplevelser eller overnatting.
Handelsdepartementet har rapportert om fullføringen av arbeidet med prosjektet for å installere fem utendørs og én innendørs mupi med integrering av et flerspråklig digitalt verktøy, en chatbot med 96 forskjellige språk, som brukerne kan benytte seg av.
Denne er kommet på plass takket være tilskuddet gitt av den spanske regjeringen innenfor Recovery, Transformation and Resilience Plan finansiert av EU – Next Generation EU for promotering av det kommersielle turistområdet Altea.
Målet med prosjektet er å gi en toveis kommunikasjonskanal mellom tjenestene som tilbys av kommunen og næringslivet. En kanal for oppdatert informasjon mellom handel, gjestfrihet, reiseliv, kommunale tjenester og brukere.
Rådmannen for handel ved Altea rådhus, Jose María Borja, fremhevet at disse mupisene eller reklame-finansierte informasjons-automatene, vil gi tilgang til alle typer informasjon om arrangementer i kommunen gjennom cicerone-programmet.