Altea satser på bærekraft og kvalitet i reiselivssektoren, kombinert med å promotere innovasjon til byens beste. Altea oppnådde i fjor suksess ved å fornye sertifiseringen av UNE 178501-standarden, en anerkjennelse som garanterer for høye servicestandarder og fremhever Altea som en intelligent turistdestinasjon.
UNE-standarden 178501 spesifiserer kravene for å etablere, iverksette, vedlikeholde og forbedre et styringssystem for smart turismedestinasjon som i tilstrekkelig grad vurderer styringen, innovasjonen, bruken av teknologier, universell tilgang og bærekraften til den nevnte destinasjonen.
Alteas satsing på tilgjengelighet har også vært et mål i 2024. Det er gjort viktige fremskritt både i bymiljøet og digitalt, noe som øker opplevelsen i gatene og næringslivet for å garantere en mer inkluderende by.
Ifølge reiselivsrådmannen Xelo González, fremhever disse sertifiseringene ikke bare Altea som en turist-destinasjon, men anerkjenner også engasjementet til lokale bedrifter i reiselivssektoren for kvalitet og bærekraft.
– Ledelse innen bærekraftig turisme, både sosialt, økonomisk og miljømessig, er en av våre grunnleggende pilarer, sier González.
Altea App-mobilapplikasjonen som er blitt lansert, kombinerer med å tilby oppdatert og tilgjengelig informasjon om aktivitetene i Altea, sammen med anbefalinger om valg av kommunikasjon mellom stedene, hvor arrangementer avholdes. – Et meget godt og tilpasset verktøy, fortsetter González.
Turistbyråene i Altea har også fått fornyet sitt kvalitets-stempel «Tourism Quality», en anerkjennelse av den konstante innsatsen for å garantere en fortreffelig tjeneste. Denne utmerkelsen forsterker destinasjonens engasjement for å fremheve kulturell autentisitet, fremme lokale kunstneres arbeid og gjøre turistruter tilgjengelige for det største mangfoldet av publikum. Videre har foreninger med spesielle behov benyttet seg av muligheten til å tilby tilpassede turer, og tilby en unik opplevelse som favoriserer Alteas historiske og kulturelle rikdom.